شهردار قم گفت: متروی قم در دو سال گذشته منتظر تأمین واگن است و مسیرهای مختلفی برای رفع این مشکل پیموده شده که تاکنون نتیجهای نداشته است.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به پیشرفت متروی قم در فاز نخست اظهار کرد: در هر شهر دیگری اگر این میزان پیشرفت وجود داشت، تاکنون فاز نخست راهاندازی شده بود اما مسئله واگن موجب شده نتوانیم این اقدام را انجام دهیم.
وی افزود: در طی سالهای گذشته راههای مختلفی برای تأمین واگن متروی قم انجام شده و با وجود طی شدن این مسیرهای مختلف، هنوز فاز نخست متروی قم منتظر واگن است.
شهردار قم با اشاره به اینکه کارفرما برای تأمین واگن مترو در کلانشهرها وزارت کشور است گفت: دست شهرداریها برای مقوله خرید واگن باز نیست و به سادگی نمیتوانند با طرفهای خارجی در این زمینه وارد مراوده شوند.
سقائیاننژاد با اشاره به اینکه تأمین واگن متروی قم در قرارداد پوژن تعریف شده است عنوان کرد: با تلاش مسئولان وقت در این قرارداد ۲۵ درصد معادل ۵۵ واگن برای متروی قم در نظر گرفته شده، اما متوقف ماندن روند قرارداد موجب شده است که متروی قم نیز متوقف بماند.
وی با اشاره به وجود سه مشکل میان طرف چینی و دولت عنوان کرد: شرکت چینی از پرداخت ضمانت نامه بانکی به دلیل تحریمها، مسئله تغییر قیمت و مسئله تأخیرهای انجام شده در قرارداد از جمله مشکلات میان شرکت پوژن و وزارت کشور است.
شهردار قم با اشاره به تلاش برای خرید واگن از روسیه و استقراض از مشهد مقدس گفت: تمام این مسیرها در دورههای مختلف زمان و انرژی بسیاری از مجموعه گرفته اما به دلایل مختلف با موفقیت مواجه نشده است که از دولت و مجلس درخواست توجه ویژه به این نیاز شهر قم داریم.
سقائیاننژاد با اشاره به مذاکره با شرکتهای داخلی برای تأمین واگن مترو اضافه کرد: هر مسیری به صرفه و صلاح شهر قم باشد، برای آن تلاش خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: تاکنون ۷۵۰ متر از تونل سنتی در کارگاه جمکران در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زمین حفاری شده و پس از تکمیل این پروژه، محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
پروژه متروی کلانشهر قم با وجود همه مشکلات، همچنان مقاوم در مسیر تحقق خود قرار دارد و امید است با کمک سایر نهادها به ویژه دولت بتواند در کمترین زمان و بهترین کیفیت ممکن به نتیجه مطلوب برسد.
تیم فوتسال سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، با غلبه بر تیم سهند در مسابقه فینال، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
ایستگاه کشاورز خط ۱ مترو قم برای بازدید های تخصصی مدیران و دانشگاهیان از شرایط لازم برخوردار است.
در ادامه مسابقات فوتسال سازمان نظام مهندسی ساختمان، امروز تیم فوتسال سازمان حمل و نقل ریلی قم در مسابقه ای پُرهیجان از سد تیم اداره کل نوسازی مدارس استان گذشت و به فینال مسابقات صعود کرد.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: قطعات قالب هیدرولیک تونل NATM متروی قم برای اجرای لاینینگ نهایی آخرین بخش تونل خط یک مترو وارد کارگاه شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به ترخیص خودروهای پیشرفته امداد و نجات متروی قم از گمرک گفت: قیمت تمام شده فاز نخست متروی قم با تملک ۱۶ هزار میلیارد تومان است.
محدرضا انگشت باف مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش مهندسان متخصص مرتبط با پروژه های این مجموعه، روز مهندس را به تمامی دست اندرکاران تبریک گفت.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در راستای تامین واگن و راهاندازی پروژه متروی قم، مذاکراتی با نمایندگان مشهد انجام داده و موضوع تامین واگن را در جلسه سران مطرح کرده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه قم از پروژه مترو قم بازدید و بر اهمیت توسعه زیرساختهای شهر قم تاکید کرد