ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

شهردار قم مطرح کرد: مسیرهای شهرداری قم برای دستیابی به واگن مترو / دولت و مجلس به کمک کلان‌شهرها بیایند

05 اسفند 1403

شهردار قم گفت: متروی قم در دو سال گذشته منتظر تأمین واگن است و مسیرهای مختلفی برای رفع این مشکل پیموده شده که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

image

به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم با اشاره به پیشرفت متروی قم در فاز نخست اظهار کرد: در هر شهر دیگری اگر این میزان پیشرفت وجود داشت، تاکنون فاز نخست راه‌اندازی شده بود اما مسئله واگن موجب شده نتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

وی افزود: در طی سال‌های گذشته راه‌های مختلفی برای تأمین واگن متروی قم انجام شده و با وجود طی شدن این مسیرهای مختلف، هنوز فاز نخست متروی قم منتظر واگن است.

شهردار قم با اشاره به اینکه کارفرما برای تأمین واگن مترو در کلان‌شهرها وزارت کشور است گفت: دست شهرداری‌ها برای مقوله خرید واگن باز نیست و به سادگی نمی‌توانند با طرف‌های خارجی در این زمینه وارد مراوده شوند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه تأمین واگن متروی قم در قرارداد پوژن تعریف شده است عنوان کرد: با تلاش مسئولان وقت در این قرارداد ۲۵ درصد معادل ۵۵ واگن برای متروی قم در نظر گرفته شده، اما متوقف ماندن روند قرارداد موجب شده است که متروی قم نیز متوقف بماند.

وی با اشاره به وجود سه مشکل میان طرف چینی و دولت عنوان کرد: شرکت چینی از پرداخت ضمانت نامه بانکی به دلیل تحریم‌ها، مسئله تغییر قیمت و مسئله تأخیرهای انجام شده در قرارداد از جمله مشکلات میان شرکت پوژن و وزارت کشور است.

شهردار قم با اشاره به تلاش برای خرید واگن از روسیه و استقراض از مشهد مقدس گفت: تمام این مسیرها در دوره‌های مختلف زمان و انرژی بسیاری از مجموعه گرفته اما به دلایل مختلف با موفقیت مواجه نشده است که از دولت و مجلس درخواست توجه ویژه به این نیاز شهر قم داریم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به مذاکره با شرکت‌های داخلی برای تأمین واگن مترو اضافه کرد: هر مسیری به صرفه و صلاح شهر قم باشد، برای آن تلاش خواهیم کرد.

تگ ها :
آخرین اخبار

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم: مترو قم سالانه به هفت همت اعتبار نیازمند است

امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی در خدمت‌رسانی به میلیون‌ها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.


آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه آزادسازی شد

مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.


جسارت مدیریت شهری در آغاز خط دوم مترو ستودنی است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.


بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.