ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

لزوم اعتماد به تولید ملی در ابرپروژه‌های شهری/ قم، خط شکن استفاده از سوزن‌های کراس آور ایرانی

02 اسفند 1399

مدیرعامل سازمان قطارشهری: قم در بومی سازی سوزن کراس آور خط شکن بوده است

image

لزوم اعتماد به تولید ملی در ابرپروژه‌های شهری/ قم، خط شکن استفاده از سوزن‌های کراس آور ایرانی

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم با بیان اینکه این شهر در بومی سازی سوزن کراس آور خط شکن بوده است، گفت: برای حمایت از تولیدات بومی باید در ابرپروژه‌های شهری به دستاوردهای مهندسان ایرانی اعتماد کرد.

به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی اظهار داشت: در خطوط مترو، قطاری که در حال عبور است برای تغییر خط، نیاز به سوزن یا کراس آور دارد و این سوزن ها نیز به دو گروه راست گرد و چپ گرد تقسیم می شوند.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم بیان کرد: در فاز یک مترو، حدود ۱۹ سوزن کراس آور در دپو، پنج کراس آور نیز قبل و بعد از ایستگاه ۹ و ۱۴ و یکی نیز در ابتدای تونل مورد استفاده قرار می گیرد.

درویشی خاطرنشان کرد: براساس قرارداد موجود، باید این سوزن و کراس آور از کشورهای خارجی تامین می‌شد که از سال ۹۶ تصمیم بر بومی‌سازی این قطعه و استفاده از آن برای نخستین بار در مترو قم گرفته شد.

وی گفت: با توجه به اینکه در ادامه مجموعه مطالعات بومی سازی، به تحریم‌ها برخوردیم اما این مهم را به یک فرصت تبدیل کرده و موفق شدیم با همکاری شرکت فولاد طبرستان قائم شهر که از شرکت‌های سطح یک ایران به شمار می رود هسته‌های مرکزی که یکی از قطعات مهم این سوزن های کراس آور که بیش از این تنها در انحصار یک شرکت خارجی بود ساخته شود و در دو ایستگاه‌های راه آهن که بارمحوری بالاتر از مترو دارد تست و نتیجه آن مثبت شده است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم افزود: پس از دستیابی به این مهم، با قراردادی که با شرکت صنایع ریلی تبریز منعقد شد در ماه گذشته، نخستین دستگاه کامل کراس آور را بدون هیچ خطایی در آزمایش‌ها و با سختی بالا تحویل گرفته تا در پروژه مترو قم مورد استفاده قرار دهیم.

درویشی بیان کرد: با این دستاورد مهم توانستیم ۶۰ درصد مبلغ قرارداد خارجی، که باید با یورو ۳۰ هزارتومانی خرید و سبب خروج ارز نیز می‌شد تجهیزات مورد نیاز را در کشور ساخته و بومی سازی کنیم.

وی گفت: همچنین این موضوع سبب شد با مشکلات تحویل قطعه، حمل و نقل و سایر موانع تحریمی روبرو نشده و در کمترین زمان ممکن با کنترل ابعاد هندسی در پروژه، کراس آور را تحویل بگیریم.

مدیرعامل سازمان قطارشهری قم تصریح کرد: خوشبختانه پس از قم سایر سازمان قطارشهری از جمله کرمانشاه، تهران و شیراز نیز برای خرید کراس آورهای ایرانی با صنایع گسترش ریلی وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شده اند که این جای بسی افتخار است.

درویشی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پابند، سوزن کراس آور و برخی تجهیزات دیگر مترو بومی سازی شده و در حوزه جوش نیز به بهره گیری از محصولات بومی فکر می‌کنیم، تاکید کرد: سخن ما این است که باید به بومی کردن محصولات ایرانی اعتماد کرده و در خرید آن نیز دیدگاه آرمان گرایی و ملی گرایی داشته باشیم.

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.