مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: تاکنون ۷۵۰ متر از تونل سنتی در کارگاه جمکران در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زمین حفاری شده و پس از تکمیل این پروژه، محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
محمدرضا انگشت باف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز از پیشرفت قابلتوجه حفاری تونل فاز دوم خط A متروی قم خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ متر از تونل سنتی مترو در کارگاه جمکران حفاری شده و عملیات با سرعت در حال انجام است.
وی افزود: پیشروی تونل در جبهه چپ به سمت میدان بقیهالله ۱۸۵ متر و در جبهه راست به سمت مسجد مقدس جمکران ۲۱۴ متر انجام شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم خاطرنشان کرد: حفاری تونل سنتی از میدان بقیهالله به سمت مسجد مقدس جمکران به ۳۴۵ متر رسیده و در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زیر زمین در حال اجرا است.
انگشتباف درباره روش اجرایی این پروژه گفت: تونل به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ شده است و پس از پایان حفاری، عملیات احداث ایستگاهها و اجرای خطوط روسازی آغاز میشود.
وی با اشاره به هزینههای اجرای پروژه عنوان کرد: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۴۵ میلیون یورو، معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است و همچنین هزینه حفاری هر متر تونل سنتی ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: عملیات اجرایی این پروژه که همزمان با دهه ولایت به طور رسمی آغاز شده که یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل عمومی قم است و با هدف توسعه حملونقل انبوهبر و افزایش رفاه شهروندان در دستور کار سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم قرار گرفته است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.