ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

حفاری باقیمانده تونل فاز دوم مترو قم به ۷۵۰ متر رسید

21 اسفند 1403

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: تاکنون ۷۵۰ متر از تونل سنتی در کارگاه جمکران در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زمین حفاری شده و پس از تکمیل این پروژه، محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.

image

محمدرضا انگشت باف در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز از پیشرفت قابل‌توجه حفاری تونل فاز دوم خط A متروی قم خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ متر از تونل سنتی مترو در کارگاه جمکران حفاری شده و عملیات با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: پیشروی تونل در جبهه چپ به سمت میدان بقیه‌الله ۱۸۵ متر و در جبهه راست به سمت مسجد مقدس جمکران ۲۱۴ متر انجام شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم خاطرنشان کرد: حفاری تونل سنتی از میدان بقیه‌الله به سمت مسجد مقدس جمکران به ۳۴۵ متر رسیده و در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زیر زمین در حال اجرا است.

انگشت‌باف درباره روش اجرایی این پروژه گفت: تونل به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ شده است و پس از پایان حفاری، عملیات احداث ایستگاه‌ها و اجرای خطوط روسازی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های اجرای پروژه عنوان کرد: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۴۵ میلیون یورو، معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است و همچنین هزینه حفاری هر متر تونل سنتی ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: عملیات اجرایی این پروژه که همزمان با دهه ولایت به طور رسمی آغاز شده که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی قم است و با هدف توسعه حمل‌ونقل انبوه‌بر و افزایش رفاه شهروندان در دستور کار سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم قرار گرفته است.

تگ ها :
آخرین اخبار

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم: بومی‌سازی تجهیزات مترو قم با تکیه بر توان مهندسان داخلی

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید


بازدید اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از فاز دوم خط یک مترو

اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حمل‌ونقلی تأکید کردند.


دیدار شهردار قم با مدیران ارشد گروه مپنا برای تسریع در تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط ریلی

شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی این کلان‌شهر را بررسی کرد.


شهردار قم: متروی قم تا ۱۴۰۷ به مسجد جمکران می‌رسد

شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.


بازدید شهردار قم از دپوی مترو

دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.


برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس شورای اسلامی شهر قم: واگن‌های متروی قم تا پایان سال تامین شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگن‌های متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راه‌اندازی شود.


احیای خط دوم مترو قم؛ بازگشت به ریل توسعه حمل‌ونقل پایدار

پس از سال‌ها تاخیر، حاشیه‌سازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر به‌طور جدی روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفت و این‌بار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژه‌ای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گره‌های چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهر قم پاسخ دهد: حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار.


استاندار قم: قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی است / تامین واگن مترو تا ۶ ماه آینده

استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران در این شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشند.