مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر این سازمان با اشاره به ساختار قرارداد پروژه خط یک مترو قم که بهصورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) واگذارشده است، ادامه داد: بر اساس قرارداد اولیه پیمانکار میبایست نسبت به تأمین 130 دستگاه واگن به مبلغ 131 میلیون یورو اقدام مینمود که چندین مناقصه نیز در این خصوص برگزار شد، اما بنا به دلایلی ازجمله تحریمها، امکان نهایی شدن این بخش از تعهدات پیمانکار و تأمین تجهیزات میسّر نشد.
وی رفع ایرادات قراردادی پروژه مترو را یادآور شد و افزود: با اخذ مصوبه از شورای عالی فنی کشور، تأمین 3 الی 5 رام قطار جزو الزامات بهرهبرداری از پروژه تعیین گردید و بهناچار در سال 1397 کارفرما رأساً از طریق وزارت کشور پیگیری تأمین ناوگان را بر عهده گرفت و به همین منظور نیز با شرکتهای واگنساز چینی و روسی وارد مذاکره شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم پیشنهاد قیمت شرکت مترو واگن ماش روسیه را نسبتاً بالا و بدون تأمین قطعات یدکی دانست و خاطرنشان کرد: در این فرآیند انتخاب شرکت پوژن چین که ازلحاظ قیمت تمامشده و تأمین قطعات یدکی شرایط مناسبتری داشت، ارجحیت پیدا نمود، مضاف بر اینکه قرار بود واگنهای مترو واگن ماش کشور روسیه از محل خط اعتباری ایران و روسیه تأمین گردد و در آن برهه زمانی به سرانجام نرسید.
انگشتباف عقد و تنفیذ قرارداد خرید واگنهای مترو به قم در سال گذشته را گامی مهم در جهت تحقق تأمین ناوگان موردنیاز دانست و گفت: سال گذشته و همزمان با روز ملی حملونقل سال 1401 در شهر مشهد، قرارداد تأمین واگنهای متروی قم به ارزش بالغبر 63 میلیون یورو توسط رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به شهرداری قم تنفیذ گردید و در حال حاضر نیز اسناد فنی و تفصیلی آن در حال تصویب است تا بلافاصله پس از اتمام مباحث فنی و پرداخت قسط اول توسط دولت، تولید واگن در اواخر سال 1402 انجام پذیرد.
وی وضعیت فعلی پروژه فاز نخست خط یک مترو قم را با توجه به آمادگی مسیر و ایستگاهها آماده انجام تست گرم دانست و تصریح کرد: در بازدید آبان ماه نمایندگان وزارت کشور این آمادگی مورد تائید قرار گرفت و درصدد هستیم تا به واسطه وزارت کشور و امانت گرفتن 3 رام قطار از سایر شهرها، نسبت به راهاندازی هر چه سریعتر فاز نخست خط یک مترو قم و حتی افتتاح در ایام الله دهه فجر سال جاری اقدام نماییم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.