مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر این سازمان با اشاره به ساختار قرارداد پروژه خط یک مترو قم که بهصورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) واگذارشده است، ادامه داد: بر اساس قرارداد اولیه پیمانکار میبایست نسبت به تأمین 130 دستگاه واگن به مبلغ 131 میلیون یورو اقدام مینمود که چندین مناقصه نیز در این خصوص برگزار شد، اما بنا به دلایلی ازجمله تحریمها، امکان نهایی شدن این بخش از تعهدات پیمانکار و تأمین تجهیزات میسّر نشد.
وی رفع ایرادات قراردادی پروژه مترو را یادآور شد و افزود: با اخذ مصوبه از شورای عالی فنی کشور، تأمین 3 الی 5 رام قطار جزو الزامات بهرهبرداری از پروژه تعیین گردید و بهناچار در سال 1397 کارفرما رأساً از طریق وزارت کشور پیگیری تأمین ناوگان را بر عهده گرفت و به همین منظور نیز با شرکتهای واگنساز چینی و روسی وارد مذاکره شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم پیشنهاد قیمت شرکت مترو واگن ماش روسیه را نسبتاً بالا و بدون تأمین قطعات یدکی دانست و خاطرنشان کرد: در این فرآیند انتخاب شرکت پوژن چین که ازلحاظ قیمت تمامشده و تأمین قطعات یدکی شرایط مناسبتری داشت، ارجحیت پیدا نمود، مضاف بر اینکه قرار بود واگنهای مترو واگن ماش کشور روسیه از محل خط اعتباری ایران و روسیه تأمین گردد و در آن برهه زمانی به سرانجام نرسید.
انگشتباف عقد و تنفیذ قرارداد خرید واگنهای مترو به قم در سال گذشته را گامی مهم در جهت تحقق تأمین ناوگان موردنیاز دانست و گفت: سال گذشته و همزمان با روز ملی حملونقل سال 1401 در شهر مشهد، قرارداد تأمین واگنهای متروی قم به ارزش بالغبر 63 میلیون یورو توسط رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به شهرداری قم تنفیذ گردید و در حال حاضر نیز اسناد فنی و تفصیلی آن در حال تصویب است تا بلافاصله پس از اتمام مباحث فنی و پرداخت قسط اول توسط دولت، تولید واگن در اواخر سال 1402 انجام پذیرد.
وی وضعیت فعلی پروژه فاز نخست خط یک مترو قم را با توجه به آمادگی مسیر و ایستگاهها آماده انجام تست گرم دانست و تصریح کرد: در بازدید آبان ماه نمایندگان وزارت کشور این آمادگی مورد تائید قرار گرفت و درصدد هستیم تا به واسطه وزارت کشور و امانت گرفتن 3 رام قطار از سایر شهرها، نسبت به راهاندازی هر چه سریعتر فاز نخست خط یک مترو قم و حتی افتتاح در ایام الله دهه فجر سال جاری اقدام نماییم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.