ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

وزارت کشور متولّی تأمین ناوگان مترو های کشور

11 آبان 1402

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم به‌منظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همه‌جانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.

image

  مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر این سازمان با اشاره به ساختار قرارداد پروژه خط یک مترو قم که به‌صورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) واگذارشده است، ادامه داد: بر اساس قرارداد اولیه پیمانکار می‌بایست نسبت به تأمین 130 دستگاه واگن به مبلغ 131 میلیون یورو اقدام می‌نمود که چندین مناقصه نیز در این خصوص برگزار شد، اما بنا به دلایلی ازجمله تحریم‌ها، امکان نهایی شدن این بخش از تعهدات پیمانکار و تأمین تجهیزات میسّر نشد.

وی رفع ایرادات قراردادی پروژه مترو را یادآور شد و افزود: با اخذ مصوبه از شورای عالی فنی کشور، تأمین 3 الی 5 رام قطار جزو الزامات بهره‌برداری از پروژه تعیین گردید و به‌ناچار در سال 1397 کارفرما رأساً از طریق وزارت کشور پیگیری تأمین ناوگان را بر عهده گرفت و به همین منظور نیز با شرکت‌های واگن‌ساز چینی و روسی وارد مذاکره شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم پیشنهاد قیمت شرکت مترو واگن ماش روسیه را نسبتاً بالا و بدون تأمین قطعات یدکی دانست و خاطرنشان کرد: در این فرآیند انتخاب شرکت پوژن چین که ازلحاظ قیمت تمام‌شده و تأمین قطعات یدکی شرایط مناسب‌تری داشت، ارجحیت پیدا نمود، مضاف بر اینکه قرار بود واگن‌های مترو واگن ماش کشور روسیه از محل خط اعتباری ایران و روسیه تأمین گردد و در آن برهه زمانی به سرانجام نرسید.

انگشت‌باف عقد و تنفیذ قرارداد خرید واگن‌های مترو به قم در سال گذشته را گامی مهم در جهت تحقق تأمین ناوگان موردنیاز دانست و گفت: سال گذشته و هم‌زمان با روز ملی حمل‌ونقل سال 1401 در شهر مشهد، قرارداد تأمین واگن‌های متروی قم به ارزش بالغ‌بر 63 میلیون یورو توسط رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری قم تنفیذ گردید و در حال حاضر نیز اسناد فنی و تفصیلی آن در حال تصویب است تا بلافاصله پس از اتمام مباحث فنی و پرداخت قسط اول توسط دولت، تولید واگن در اواخر سال 1402 انجام پذیرد.

وی وضعیت فعلی پروژه فاز نخست خط یک مترو قم را با توجه به آمادگی مسیر و ایستگاه‌ها آماده انجام تست گرم دانست و تصریح کرد: در بازدید آبان ماه نمایندگان وزارت کشور این آمادگی مورد تائید قرار گرفت و درصدد هستیم تا به ‌واسطه وزارت کشور و امانت گرفتن 3 رام قطار از سایر شهرها، نسبت به راه‌اندازی هر چه سریع‌تر فاز نخست خط یک مترو قم و حتی افتتاح در ایام الله دهه فجر سال جاری اقدام نماییم.

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.