مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال 1391 الی 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط 1 مترو قم بکار گرفته شد.
محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ 10283 متر در بهمن ماه 1395 به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول 14/5 میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژههای مشابه از نظر حجم و زمان، متری 3 الی 4 میلیون تومان ارزانتر می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ 6.434.641 یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می نمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند 17 فصل 4 شرایط عمومی پیمان، (حدودا 3 سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال 1398 ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.
ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط1مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام نمود موافق راهاندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین نماید که در آن برهه زمانی، امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه 6.4 میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
ایشان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان نمود: در ابتدای پروژه (سال 1389)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و... محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال 1392دستگاه اقدام نمود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.