مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال 1391 الی 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط 1 مترو قم بکار گرفته شد.
محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ 10283 متر در بهمن ماه 1395 به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول 14/5 میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژههای مشابه از نظر حجم و زمان، متری 3 الی 4 میلیون تومان ارزانتر می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ 6.434.641 یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می نمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند 17 فصل 4 شرایط عمومی پیمان، (حدودا 3 سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال 1398 ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.
ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط1مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام نمود موافق راهاندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین نماید که در آن برهه زمانی، امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه 6.4 میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
ایشان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان نمود: در ابتدای پروژه (سال 1389)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و... محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال 1392دستگاه اقدام نمود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.