ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

عدم مالکیت شهرداری قم در مورد دستگاه حفاری(TBM)

09 آبان 1402

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.

image

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال 1391 الی 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط 1 مترو قم بکار گرفته شد.

محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ 10283 متر در بهمن ماه 1395 به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول 14/5 میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه از نظر حجم و زمان، متری 3 الی 4 میلیون تومان ارزانتر می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ 6.434.641 یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می نمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند 17 فصل 4 شرایط عمومی پیمان، (حدودا 3 سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال 1398 ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط1مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام نمود موافق راه‌اندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین نماید که در آن برهه زمانی، امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه 6.4 میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
ایشان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان نمود: در ابتدای پروژه (سال 1389)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و...  محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال 1392دستگاه اقدام نمود.
 

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.