مديرعامل سازمان قطار شهري قم از تكميل فاز يك پروژه مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه شهيد مطهري تا ۲۲ ماه آينده خبر داد. 94/12/9
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، ابراهيم نيليه وضعيت اجراي پروژه مترو در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه مترو در قم از چهار سال قبل از مسير قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران كليد خورده است.
وي با بيان اينكه در حفاري مسير پروژه مترو قم از دستگاه حفاري TBM استفاده شده است، افزود: مترو قم در عمق ۲۵ تا ۳۰ متري از سطح زمين اجراي مي شود.
وي با اشاره به اينكه قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان پيمانكار پروژه مترو قم توانسته ركورد خوبي در حفاري تونل ثبت كند، خاطرنشان كرد: اين قرارگاه توانسته در اين پروژه ركورد ۱۰ ساله از نظر ميزان حفاري با اين قطر را بشكند و در حدود ۶۵۰ متر در طول يكماه حفاري داشته باشد.
نيليه با بيان اينكه در پروژه مترو قم حفاري تك تونل به قطر ۹ متر و ۶۰ سانتيمتر انجام مي شود، افزود: در اين پروژه حجم خاكبرداري روزانه به طول ۲۰ تا ۲۵ متر حدود ۲ هزار متر مكعب در هر روز است.
وي با تاكيد بر اينكه طول مسير مترو از قلعه كامكار تا مسجد جمكران در دو فاز اجرا مي شود، افزود: از قلعه كامكار تا ميدان مطهري، نخستين ايستگاه مترو در سه طبقه زيرين در ارتفاع ۳۰ متري از سطح خيابان با ابعاد ۱۰۰ در ۱۵ متر ساخته خواهد شد.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم ادامه داد: اين ايستگاه از اهميت خاصي برخوردار ميباشد كه با همكاري مجموعه دستگاههاي ذيربط عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
وي تصريح كرد: اميدواريم فاز يك به طول ۵.۷ كيلومتر از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري ظرف ۲۲ ماه آينده تكميل شود كه در صورت اجرايي شدن اين برنامه در كل كشور ركوردي جديد از نظر زمان حفر تونل تا مسافرگيري خواهد بود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها، شاهد کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.
به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.