مديرعامل سازمان قطار شهري قم از تكميل فاز يك پروژه مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه شهيد مطهري تا ۲۲ ماه آينده خبر داد. 94/12/9
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، ابراهيم نيليه وضعيت اجراي پروژه مترو در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه مترو در قم از چهار سال قبل از مسير قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران كليد خورده است.
وي با بيان اينكه در حفاري مسير پروژه مترو قم از دستگاه حفاري TBM استفاده شده است، افزود: مترو قم در عمق ۲۵ تا ۳۰ متري از سطح زمين اجراي مي شود.
وي با اشاره به اينكه قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان پيمانكار پروژه مترو قم توانسته ركورد خوبي در حفاري تونل ثبت كند، خاطرنشان كرد: اين قرارگاه توانسته در اين پروژه ركورد ۱۰ ساله از نظر ميزان حفاري با اين قطر را بشكند و در حدود ۶۵۰ متر در طول يكماه حفاري داشته باشد.
نيليه با بيان اينكه در پروژه مترو قم حفاري تك تونل به قطر ۹ متر و ۶۰ سانتيمتر انجام مي شود، افزود: در اين پروژه حجم خاكبرداري روزانه به طول ۲۰ تا ۲۵ متر حدود ۲ هزار متر مكعب در هر روز است.
وي با تاكيد بر اينكه طول مسير مترو از قلعه كامكار تا مسجد جمكران در دو فاز اجرا مي شود، افزود: از قلعه كامكار تا ميدان مطهري، نخستين ايستگاه مترو در سه طبقه زيرين در ارتفاع ۳۰ متري از سطح خيابان با ابعاد ۱۰۰ در ۱۵ متر ساخته خواهد شد.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم ادامه داد: اين ايستگاه از اهميت خاصي برخوردار ميباشد كه با همكاري مجموعه دستگاههاي ذيربط عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
وي تصريح كرد: اميدواريم فاز يك به طول ۵.۷ كيلومتر از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري ظرف ۲۲ ماه آينده تكميل شود كه در صورت اجرايي شدن اين برنامه در كل كشور ركوردي جديد از نظر زمان حفر تونل تا مسافرگيري خواهد بود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.