مديرعامل سازمان قطار شهري قم از تكميل فاز يك پروژه مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه شهيد مطهري تا ۲۲ ماه آينده خبر داد. 94/12/9
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، ابراهيم نيليه وضعيت اجراي پروژه مترو در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه مترو در قم از چهار سال قبل از مسير قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران كليد خورده است.
وي با بيان اينكه در حفاري مسير پروژه مترو قم از دستگاه حفاري TBM استفاده شده است، افزود: مترو قم در عمق ۲۵ تا ۳۰ متري از سطح زمين اجراي مي شود.
وي با اشاره به اينكه قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان پيمانكار پروژه مترو قم توانسته ركورد خوبي در حفاري تونل ثبت كند، خاطرنشان كرد: اين قرارگاه توانسته در اين پروژه ركورد ۱۰ ساله از نظر ميزان حفاري با اين قطر را بشكند و در حدود ۶۵۰ متر در طول يكماه حفاري داشته باشد.
نيليه با بيان اينكه در پروژه مترو قم حفاري تك تونل به قطر ۹ متر و ۶۰ سانتيمتر انجام مي شود، افزود: در اين پروژه حجم خاكبرداري روزانه به طول ۲۰ تا ۲۵ متر حدود ۲ هزار متر مكعب در هر روز است.
وي با تاكيد بر اينكه طول مسير مترو از قلعه كامكار تا مسجد جمكران در دو فاز اجرا مي شود، افزود: از قلعه كامكار تا ميدان مطهري، نخستين ايستگاه مترو در سه طبقه زيرين در ارتفاع ۳۰ متري از سطح خيابان با ابعاد ۱۰۰ در ۱۵ متر ساخته خواهد شد.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم ادامه داد: اين ايستگاه از اهميت خاصي برخوردار ميباشد كه با همكاري مجموعه دستگاههاي ذيربط عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
وي تصريح كرد: اميدواريم فاز يك به طول ۵.۷ كيلومتر از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري ظرف ۲۲ ماه آينده تكميل شود كه در صورت اجرايي شدن اين برنامه در كل كشور ركوردي جديد از نظر زمان حفر تونل تا مسافرگيري خواهد بود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.