شهردار قم گفت: ۵ میلیارد یورو برای قطار شهری هزینه میشود که باید در نهایت به آسایش مردم منجر شود(تاریخ 96/4/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد با حضور در دویست و سی و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات شهید باکری برگزار شد، با اشاره به تلاشهای شهرداری در حل معضلات شهری اظهار داشت: تعامل مشترک شهرداری با مردم روزبهروز استوارتر و دامنهدار تر میشود.
وی هدف از اجرای پروژههای شهرداری را آسایش مردم دانست و گفت: 5 میلیارد یورو برای قطار شهری هزینه میشود که باید درنهایت به آسایش مردم منجر شود.
شهردار قم ادامه داد: هزینه فاینانسهای مربوط به قطار شهری از کشور چین تأمین شده است که به خاطر کمبود منابع مالی، بر سر مسیر عبور زیرزمینی یا روی زمین بین مسئولان استان و وزارت راه اختلاف وجود دارد.
شهردار قم بابیان برخی موارد اختلافی بین مسئولان استان و وزارت راه تأکید کرد: مسئولان استانی بر محوریت خط دو قطار شهری در حرم مطهر اصرار دارند اما مسئولان وزارت راه مصمم هستند تا خط دو مترو را به ایستگاه مرکزی متصل کنند.
سقائیان نژاد تصریح کرد: برای رفع ابهامات موجود یک فرصت یک ماهه دیگر در اختیار شهرداری قرار گرفته است اما شهرداری بههیچعنوان موافق عبور قطار شهری از روی زمین نیست.
شهردار قم ادامه داد: اصرار وزارت راه بر عدم برچیدن خطوط راه آهن شهری از سطح شهر است و ایستگاههای مرکزی نیز باید حفظ شود و قطار شهری نیز به آن متصل شود.
وی با اشاره به کشیده شدن دیوار بر محدوده خطوط راه آهن در مناطق شهری تأکیدکرد: این اقدامات نباید در زیباسازی شهری مغایرت داشته باشد و مانع از ایجادآلودگیهای صوتی و امنیتی شود.
شهردار قم با اشاره به رفع موانع در اجرای پروژه فرودگاه قم بیان کرد: در جلسه اخیر با وزیر راه مجوز ساخت آن نیز دوباره وصول شد و ادامه این طرح نیز در حال پیگیری است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.