معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: در حال حاضر تمام ایستگاههای فاز نخست مترو قم فعال بوده و سازه آنها تا پایان سال یا اوایل سال 97 تکمیل میشود.(تاریخ انتشار 96/3/21)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به وضعیت تکمیل ایستگاههای فاز نخست مترو قم، اظهار کرد: طبق برنامه در فاز نخست مترو خط A ، 6 ایستگاه قرار دارد که سعی داریم بخشی از آنها را در زمان بهرهبرداری در اختیار قرار داده و به مرور مابقی را تکمیل کنیم.
معاون شهردار قم با بیان اینکه در حال حاضر عملیات عمرانی در تمام ایستگاههای فاز نخست فعال است، افزود: در میدان شهید مطهری عملیات عمرانی در منفی یک به پایان رسیده و پیمانکار در حال تکمیل تراز منفی دو و ورود به تراز منفی سه است.
قاری قرآن با تاکید بر اینکه در ایستگاه شهرک کامکار نیز از کف سگمنتها کار شده و سکوها در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: ظرف هشت ماه آینده اسکلت این دو ایستگاه که ابتدا و انتهای فاز نخست خط A هستند تکمیل میشود.
وی با اشاره به پیچیدگیهای موجود در روند اجرای ایستگاههای دیگر فاز نخست مترو، گفت: چهار ایستگاه دیگر از نظر فنی پیچیده است و طبق زمانبندی پیش میروند.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با بیان اینکه روند اجرایی ایستگاههای مترو طبق برنامه پیش رفته است، افزود: به جز یک مورد همه ایستگاهها فعال است و کار پیش میرود و تا پایان سال 96 و اواسط 97 کار ساختمانی ایستگاهها به اتمام خواهد رسید.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.