معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم از توافق اولیه برای خرید سه رام قطار از روسیه برای خط A مترو خبر داد.(تاریخ انتشار 96/3/20)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به وضعیت تامین واگنهای خط A مترو قم، اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر تکمیل اقدامات لازم در خصوص تامین خط اعتباری فاینانس از کشور روسیه برای واگنهای خط A مترو قم هستیم و شرایط در حال حاضر تا بخش زیادی پیش رفته است.
وی با اشاره به سیکل و روند تحقق خط اعتباری بین ایران و کشور روسیه، بیان کرد: در روند شکل گیری خط اعتباری از دو طرف روسی و بانک عامل در کشور باید پیگیریهای لازم صورت گیرد که در حال حاضر بخش عمده اقدامات در کشور روسیه تکمیل شده است.
قاری قرآن اظهار کرد: در تامین خط اعتباری واگنهای خط A مترو دو مسیر دنبال میشود یکی مشارکت با روسیه است که بخش عمده آن تکمیل شده و ارتباطات بانکی باقی مانده که در مسیر تهاتر بانک ایرانی و روسی هستیم.
وی با بیان اینکه بخشی از مسائل مالی بین طرفین ایرانی و روسی باقی مانده است، خاطرنشان کرد: به محض تکمیل این اقدامات توافقات لازم برای تولید و ارسال واگنها به داخل کشور انجام خواهد شد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم تصریح کرد: البته توافقی برای خرید سه رام قطار و ارسال آن به کشور صورت گرفته که در زمان تکمیل عملیات عمرانی خط اول ارسال خواهد شد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.