سرپرست سازمان قطار شهری قم گفت: تمام تلاش مدیریت شهری بر این است که در سال ۹۶ حفاری خط B متروی قم آغاز شود. ( تاریخ انتشار 96/3/17)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، علیرضا قاریقرآن با اشاره به روند پیگیری آغاز حفاری خط B مترو قم، اظهار کرد: شهرداری در حال انجام مراحل اداری و گرفتن مجوز ماده ۶۹ با هماهنگی منابع طبیعی است تا شرایط محل دپوی خط B متروی قم روشن شود.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه دمونتاژ دستگاه حفار مکانیزه در میدان ولیعصر(عج) در حال انجام است، افزود: پس از خارج کردن دستگاه حفاری مترو از میدان ولیعصر(عج)، دستگاه به محل دپو منتقل میشود که این کار خود به دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.
قاری قرآن با تاکید بر اینکه مطالعات خط B متروی قم در حال انجام است، گفت: پس از مشخص شدن پروفیل مسیر، مقدمات اجرای شفت آغاز میشود.
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این است که در سال ۹۶ حفاری خط B متروی قم آغاز شود، افزود: این پروژه همچنین به انتخاب پیمانکار و تکمیل مطالعات هم نیاز دارد که مقدمات آن در حال انجام است.
سرپرست سازمان قطار شهری قم یکی از مشکلات اجرای خط دوم مترو قم را تداخل مسیر آن با منوریل در شورای عالی ترافیک عنوان کرد و گفت: از آنجا که خط B متروی قم برای گرفتن فاینانس نیاز به مصوبه شورای اقتصاد و به تبع آن مصوبه شورای ترافیک دارد، این موضوع برای خط دوم مترو مشکلساز شده بود اما این مشکل با کار کارشناسی و توضیحاتی که مدیران استان در جلسهها مطرح کردند، حل شد.
قاری قرآن با اشاره به اینکه تثبیت مصوبه خط B متروی قم و توقف منوریل تا میدان شهید مطهری در کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور انجام شده است، گفت: مطابق این مصوبه جدید شورایعالی ترافیک خط B متروی قم که به دلیل وجود منوریل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پیدا خواهد کرد و منوریل در میدان مطهری متوقف میشود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.