رئيس مجلس شوراي اسلامي اواخر سال گذشته كلنگ آغاز عمليات اجرايي خط B مترو قم از پرديسان به سمت فرهنگيان را به زمين زد و اين پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و آماده سازي دستگاه حفار براي استقرار در محل حفاري است. (تاریخ انتشار 96/03/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز مترو يكي از خطوط حمل و نقل ريلي عمومي در شهر قم است كه طي سالهاي گذشته عمليات اجرايي خط A آن در اين شهر آغاز شده است. اين خط يكي از مسيرهاي پرتردد شهر قم را شامل ميشود كه در حال حاضر حفاري آن به اتمام رسيده و اجراي ايستگاههاي آن در دستور كار مديريت شهري است.
در همين راستا با توجه به اهميت توسعه اين شبكه مهم حمل و نقل عمومي اجراي دومين خط مترو در شهر قم در دستور كار مديران شهر قرار گرفته است. اين خط حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان يكي ديگر از مسيرهاي پرتردد و پرترافيك شهر قم است كه اگر مترو در اين مسير اجرا شود ميتوان گفت در زمينه ترافيكي حركت بلندي آغاز شده است. به گفته معاون شهردار قم حفاري خط B متروي قم حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان امسال آغاز ميشود.
به گفته قاريقرآن، شهرداري در حال انجام مراحل اداري و گرفتن مجوز ماده ۶۹ با هماهنگي منابع طبيعي است تا محل دپوي خط B متروي قم روشن شود. پس از اين نوبت به دمونتاژ كردن و خارج كردن دستگاه حفاري مترو از ميدان وليعصر(عج) ميشود و اين كار خود به ۲ تا ۳ ماه زمان نياز دارد.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مطالعههاي خط B متروي قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفيل مسير، مقدمات شفت اجرا ميشود.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اينكه تثبيت مصوبه خط B متروي قم و توقف منوريل تا ميدان شهيد مطهري در كميته فني شوراي عالي ترافيك كشور انجام شده است، گفت: جلسه اصلي قرار بود پيش از انتخابات برگزار شود كه به هفته جاري موكول شده است. وي افزود: مطابق اين مصوبه جديد شورايعالي ترافيك خط B متروي قم كه به دليل وجود منوريل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پيدا خواهد كرد و منوريل در ميدان مطهري متوقف ميشود.
قاريقرآن با اشاره به روند دريافت فاينانس خط B، افزود: اين فاينانس قرار است از كشور چين تأمين شود. طبق قانون يك شركت داخلي هم در اين فرآيند بايد دخالت داشته باشد تا طرف خارجي بتواند در ايران سرمايهگذاري كند. به گفته وي فاينانس بر اساس قرارداد تجاري مبادلهشده بين كارفرما و پيمانكار انجام خواهد شد و تا مطالعهها انجام نشود نميتوان رقم دقيقي براي آن ذكر كرد اما در هر صورت بيش از ۳ هزار ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است.
قاريقرآن افزود: نرخ متداول سود فاينانس بين ۲.۵ تا ۳ درصد با دوره بازگشت ۷ تا ۱۰ ساله است كه البته بين ۴ تا ۵ درصد هم بانكهاي داخلي دريافت ميكنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت پيگيري پروژه مترو براي شهر قم، اظهار كرد: شهر قم به دليل جمعيت جالب توجه آن و همچنين حضور زائران در اين شهر مقدس به مترو نياز داشت.
علي لاريجاني با اشاره به استفاده از فاينانس چيني در خط دوم متروي قم اظهار اميدواري كرد اين تلاشها موجب سرعت و رونق گرفتن اين پروژه شود.
وي افزود: با توجه به گزارش شهردار قم ۳۰۰ ميليون يورو از فاينانس چين به مترو قم اختصاص يافته كه رقم بسيار خوبي است و ميتواند شرايط پروژه را متحول كند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.