ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

خط دو مترو قم راهگشاي مشكلات ترافيكي منطقه پرديسان

17 خرداد 1396

رئيس مجلس شوراي اسلامي اواخر سال گذشته كلنگ آغاز عمليات اجرايي خط B مترو قم از پرديسان به سمت فرهنگيان را به زمين زد و اين پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و آماده سازي دستگاه حفار براي استقرار در محل حفاري است. (تاریخ انتشار 96/03/16)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز  مترو يكي از خطوط حمل و نقل ريلي عمومي در شهر قم است كه طي‌ سال‌هاي گذشته عمليات اجرايي خط A آن در اين شهر آغاز شده است. اين خط يكي از مسيرهاي پرتردد شهر قم را شامل مي‌شود كه در حال حاضر حفاري آن به اتمام رسيده و اجراي ايستگاه‌هاي آن در دستور كار مديريت شهري است.

در همين راستا با توجه به اهميت توسعه اين شبكه مهم حمل و نقل عمومي اجراي دومين خط مترو در شهر قم در دستور كار مديران شهر قرار گرفته است. اين خط حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان يكي ديگر از مسيرهاي پرتردد و پرترافيك شهر قم است كه اگر مترو در اين مسير اجرا شود مي‌توان گفت در زمينه ترافيكي حركت بلندي آغاز شده است. به گفته معاون شهردار قم حفاري خط B متروي قم حدفاصل پرديسان تا فرهنگيان امسال آغاز مي‌شود.

به گفته قاري‌قرآن، شهرداري در حال انجام مراحل اداري و گرفتن مجوز ماده ۶۹ با هماهنگي منابع طبيعي است تا محل دپوي خط B متروي قم روشن شود. پس از اين نوبت به دمونتاژ كردن و خارج كردن دستگاه حفاري مترو از ميدان ولي‌عصر(عج) مي‌شود و اين كار خود به ۲ تا ۳ ماه زمان نياز دارد.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم افزود: مطالعه‌هاي خط B متروي قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفيل مسير، مقدمات شفت اجرا مي‌شود.

سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به اين‌كه تثبيت مصوبه خط B متروي قم و توقف منوريل تا ميدان شهيد مطهري در كميته فني شوراي عالي ترافيك كشور انجام شده است، گفت: جلسه اصلي قرار بود پيش از انتخابات برگزار شود كه به هفته جاري موكول شده است. وي افزود: مطابق اين مصوبه جديد شوراي‌عالي ترافيك خط B متروي قم كه به دليل وجود منوريل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پيدا خواهد كرد و منوريل در ميدان مطهري متوقف مي‌شود.

قاري‌قرآن با اشاره به روند دريافت فاينانس خط B، افزود: اين فاينانس قرار است از كشور چين تأمين شود. طبق قانون يك شركت داخلي هم در اين فرآيند بايد دخالت داشته باشد تا طرف خارجي بتواند در ايران سرمايه‌گذاري كند.  به گفته وي فاينانس بر اساس قرارداد تجاري مبادله‌شده بين كارفرما و پيمانكار انجام خواهد شد و تا مطالعه‌ها انجام نشود نمي‌توان رقم دقيقي براي آن ذكر كرد اما در هر صورت بيش از ۳ هزار ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است.

قاري‌قرآن افزود: نرخ متداول سود فاينانس بين ۲.۵ تا ۳ درصد با دوره بازگشت ۷ تا ۱۰ ساله است كه البته بين ۴ تا ۵ درصد هم بانك‌هاي داخلي دريافت مي‌كنند.

 رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت پيگيري پروژه مترو براي شهر قم، اظهار كرد: شهر قم به دليل جمعيت جالب توجه آن و همچنين حضور زائران در اين شهر مقدس به مترو نياز داشت.

علي لاريجاني با اشاره به استفاده از فاينانس چيني در خط دوم متروي قم اظهار اميدواري كرد اين تلاش‌ها موجب سرعت و رونق گرفتن اين پروژه شود.

وي افزود: با توجه به گزارش شهردار قم ۳۰۰ ميليون يورو از فاينانس چين به مترو قم اختصاص يافته كه رقم بسيار خوبي است و مي‌تواند شرايط پروژه را متحول كند.

تگ ها :
آخرین اخبار

وزیر کشور: حمل و نقل ریلی، اولویت‌دارترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی است

وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.


بازدید سرزده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از پروژه‌های فاز دوم مترو قم

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.


شتاب‌بخشی به خط ۲ مترو قم با اولویت کاهش ترافیک

در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاب‌بخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.


در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل؛ بررسی آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم، از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی آشنا شدند.


معاون استاندار قم: خط دوم مترو قم اجرایی می‌شود/مترو تا فرودگاه ادامه خواهد داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل می‌کند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهره‌برداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفته‌شده است.


پیام تبریک شهردار قم به مناسبت فرا رسیدن روز کارمند

شهردار قم با صدور‌ پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه تبریک گفت‌.


بازدید مدیرکل اتباع و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان از پروژه مترو قم

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفت‌های پروژه مترو قم قرار گرفتند.


منابع ارزی و ریالی تامین واگن مترو قم تامین شد/ پرداخت 69 میلیون یورو توسط دولت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمین‌کننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری قم: فعالیت در پروژه مترو قم سه شیفت است/دستاوردهای فنی و مالی در اجرای فاز دوم خط نخست مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.


راه اندازی متروی قم در گام نهایی / تأمین واگن در اولویت مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن‌ سال جاری واگن‌ها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.