معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم گفت: فاز نخست مترو از نظر عمراني تا سال ۹۷ قابل بهرهبرداري است (تاریخ انتشار 96/2/17)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن در حاشيه بازديد مدير حوزههاي علميه از روند تكميل مترو قم، جزئيات اجرايي ايستگاههاي مترو را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: شهرداري برنامهريزي كرده كه در فاز نخست مسير مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ميدان شهيد مطهري را به بهرهبرداري برساند.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم گفت: طبق برنامهريزي كه صورت گرفته بخش نخست پروژه كه داراي ۶ ايستگاه است با سه ايستگاه در مدار قرار گرفته و به مرور باقي ايستگاهها را در اختيار شهروندان قرار خواهيم داد.
قاري قرآن با اشاره به روند اجرايي ايستگاه ميدان شهيد مطهري، بيان كرد: اين ايستگاه ۱۸ متر بالاتر از تونل اصلي مترو است و در سه طبقه اجرا ميشود.
وي با اشاره به تراكم كم خيابانهاي هسته مركزي شهر قم، گفت: با توجه به عرض كم مسيرهاي تردد در شهر قم تلاش كرديم با وجود هزينه بيشتر، ايستگاهها را به صورت زيرزميني اجرا كنيم كه كمترين مشكل در وضعيت ترافيكي ايجاد شود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه فاز نخست مترو از نظر عمراني تا سال ۹۷ قابل بهرهبرداري است، افزود: اگر تجهيزات لازم پروژه تامين شود ميتوانيم در اين زمان پروژه را در اختيار شهروندان قرار دهيم.
قاري قرآن همچنين به نحوه اجرايي ايستگاههاي مترو اشاره كرد و گفت: به دليل همين مشكلات ترافيكي، شهرداري بيش از دو برابر در ايستگاهها هزينه كرده و به همين خاطر مشكلات متعددي به وجود آمده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.