آيت الله اعرافي مدير حوزههاي علميه سراسر كشور به همراه جمعي از مديران شهري از روند تكميل مترو قم بازديد كرد (تاریخ انتشار 96/2/17)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، آيتالله عليرضا اعرافي به همراه دكتر سقائياننژاد شهردار قم، قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي و برخي از مديران و مسوولان شهري پيش از ظهر امروز از روند تكميل بخشهاي مختلف مترو قم بازديد كرد.
وي ابتدا در ايستگاه مترو در محل ميدان شهيد مطهري حضور يافت و با بازديد از طبقات مختلف اين ايستگاه روند تكميل آن را مورد ارزيابي قرار داد.ايستگاه ميدان شهيد مطهري به عنوان ايستگاه A۹ مترو قم، در سه طبقه در حال اجرا است. اجراي اين ايستگاه با تخريب سطح ميدان و به صورت روسطحي صورت گرفته و پيمانكار از روي سطح در حال اجراي سطوح زيرين است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهردار قم در اين بازديد با اشاره به جزئيات اجرايي ايستگاههاي مترو قم اظهار كرد: با توجه به مشكلاتي كه در شوارع و معابر شهر قم خصوصاً در هسته مركزي شهر وجود دارد شهرداري به اجبار بايد هزينههاي گزافي داشته باشد تا بتواند با كمترين مشكل ترافيكي ايستگاهها را اجرا كند.
مدير حوزههاي علميه پس از اين پروژه با حضور در محل ايستگاه مترو در ميدان معصوميه، اجراي بخشهاي مختلف اين ايستگاه را مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.
ايستگاه ميدان معصوميه به عنوان ايستگاه A۱۱ مترو داراي دو طبقه در زير زمين است كه عمليات اجرايي آن به صورت زيرسطحي در حال انجام است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.