معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم گفت: ۱۰.۳ كيلومتر از مسير تونل مترو به صورت مكانيزه توسط دستگاه TBM صورت ميگيرد كه تاكنون بخش عمده حفاري انجام شده و ۹۶۷ متر ديگر باقي مانده است.(تاریخ انتشار 95/7/26)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز، عليرضا قاري قرآن در دويست و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم، با اشاره به وضعيت اجراي خط نخست مترو قم اظهار كرد: در حال حاضر كمتر از يك كيلومتر از حفاري مكانيزه خط نخست باقي مانده كه اميد داريم قبل از اتمام سال تكميل شود.
وي با بيان اينكه خط نخست مترو قم به طول ۱۴ كيلومتر در حال اجرا است، گفت: ۱۰.۳ كيلومتر از اين مسير به صورت مكانيزه توسط دستگاه TBM حفاري ميشود كه تاكنون بخش عمده حفاري انجام شده و ۹۶۷ متر ديگر باقي مانده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه در حال حاضر دستگاه حفاري مكانيزه مترو در نزديكي تقاطع شهيد دل آذر است، گفت: ۲۰۴ متر تا تقاطع شهيد دل آذر باقي مانده و پيش بيني ميشود تا سه ماه آينده دستگاه حفار از تونل خارج شود.
وي به وضعيت حفاري دستي تونل مترو اشاره و تصريح كرد: قريب به سه كيلومتر از تونل مترو از سمت جمكران نيز به صورت دستي حفاري ميشود.
قاري قرآن با تاكيد بر اينكه حفاري دستي و مكانيزه هيچ تداخلي با هم ندارند و تاثيري در كاهش سرعت پروژه نميگذارند، خاطرنشان كرد: ۷۰۰ متر از بخش دستي حفاري انجام شده است و مابقي مسير نيز در حال انجام است.
وي با اشاره به روند پيگيري آغاز عمليات اجرايي خط دوم مترو قم گفت: احتمالاً با بررسيها و جلساتي كه در آينده صورت خواهد گرفت دستگاه حفار در خط دوم مترو مشغول خواهد شد.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به روند اجراي ايستگاههاي فاز نخست خط A مترو گفت: عمليات اجرايي ايستگاههاي فاز نخست خط A نيز در حال انجام است و سعي داريم طبق زمانبندي پروژه را به بهره برداري برسانيم.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.