معاون امور زیربنایی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری گفت: بهره برداری از پروژه خط A مترو قم با ظرفیت جابجایی23500 مسافر در ساعت در هر جهت کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پر تردد شهر می کند.(95/7/8)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دکتر علیرضا قاری قرآن بیان کرد: با توجه به مرکزیت جهان تشیع، مرکزیت تعلیم علوم دینی و توسعه روز افزون شهر قم و به تبع آن افزایش پیوسته جمعیت، زائرین و مهاجرین لزوم برنامه ریزی صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک این شهر، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
دکتر قاری قرآن تصریح کرد: پروژه مترو با عبور از نقاط پر تردد و هسته مرکزی شهر و نیز اتصال حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به مسجد مقدس جمکران کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی نقاط پرتردد شهر خواهد داشت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه پیش بینی گردیده است و با احتساب این تعداد واگن ها ظرفیت کل حمل مسافر این کریدور 23500 نفر در ساعت در هر جهت می باشد که در فاز اول بهره برداری 4 رام قطار با 20 واگن جهت جابجایی مسافرین تأمین می گردد و مابقی واگن ها به مرور زمان خریداری و به سیکل بهره برداری اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به سر فاصله زمانی حرکت قطار ها به میزان 150 ثانیه بیان داشت: حداکثر سرعت طراحی شده برای حرکت قطارها 90 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره برداری 80 کیلومتر در ساعت می باشد.
دکتر قاری قرآن اضافه کرد: برای هر ایستگاه امکاناتی نظیر خروجی های اضطراری، آسانسور، پله برقی، مجتمع های تجاری و ... جهت خدمت رسانی به مردم شریف قم در نظر گرفته شده است.
ایشان با بیان چشم انداز بهره برداری از خط A مترو عنوان داشت: سعی مجموعه شهرداری قم و سازمان قطار شهری بر این است تا با اتمام تونل مکانیزه خط A مترو تا 4 ماه آینده و تأمین واگن های مورد نیاز و نیز احداث ایستگاه های فاز اول
بهره برداری ، مسیری به طول حدودا 5 کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار با 6 ایستگاه و با اولویت تکمیل ایستگاه های میدان مطهری و کشاورز تا سال آینده به بهره برداری برسد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.