معاون امور زیربنایی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری گفت: بهره برداری از پروژه خط A مترو قم با ظرفیت جابجایی23500 مسافر در ساعت در هر جهت کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پر تردد شهر می کند.(95/7/8)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دکتر علیرضا قاری قرآن بیان کرد: با توجه به مرکزیت جهان تشیع، مرکزیت تعلیم علوم دینی و توسعه روز افزون شهر قم و به تبع آن افزایش پیوسته جمعیت، زائرین و مهاجرین لزوم برنامه ریزی صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک این شهر، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
دکتر قاری قرآن تصریح کرد: پروژه مترو با عبور از نقاط پر تردد و هسته مرکزی شهر و نیز اتصال حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به مسجد مقدس جمکران کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی نقاط پرتردد شهر خواهد داشت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه پیش بینی گردیده است و با احتساب این تعداد واگن ها ظرفیت کل حمل مسافر این کریدور 23500 نفر در ساعت در هر جهت می باشد که در فاز اول بهره برداری 4 رام قطار با 20 واگن جهت جابجایی مسافرین تأمین می گردد و مابقی واگن ها به مرور زمان خریداری و به سیکل بهره برداری اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به سر فاصله زمانی حرکت قطار ها به میزان 150 ثانیه بیان داشت: حداکثر سرعت طراحی شده برای حرکت قطارها 90 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره برداری 80 کیلومتر در ساعت می باشد.
دکتر قاری قرآن اضافه کرد: برای هر ایستگاه امکاناتی نظیر خروجی های اضطراری، آسانسور، پله برقی، مجتمع های تجاری و ... جهت خدمت رسانی به مردم شریف قم در نظر گرفته شده است.
ایشان با بیان چشم انداز بهره برداری از خط A مترو عنوان داشت: سعی مجموعه شهرداری قم و سازمان قطار شهری بر این است تا با اتمام تونل مکانیزه خط A مترو تا 4 ماه آینده و تأمین واگن های مورد نیاز و نیز احداث ایستگاه های فاز اول
بهره برداری ، مسیری به طول حدودا 5 کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار با 6 ایستگاه و با اولویت تکمیل ایستگاه های میدان مطهری و کشاورز تا سال آینده به بهره برداری برسد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.