معاون امور زیربنایی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری گفت: بهره برداری از پروژه خط A مترو قم با ظرفیت جابجایی23500 مسافر در ساعت در هر جهت کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پر تردد شهر می کند.(95/7/8)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دکتر علیرضا قاری قرآن بیان کرد: با توجه به مرکزیت جهان تشیع، مرکزیت تعلیم علوم دینی و توسعه روز افزون شهر قم و به تبع آن افزایش پیوسته جمعیت، زائرین و مهاجرین لزوم برنامه ریزی صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک این شهر، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
دکتر قاری قرآن تصریح کرد: پروژه مترو با عبور از نقاط پر تردد و هسته مرکزی شهر و نیز اتصال حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به مسجد مقدس جمکران کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی نقاط پرتردد شهر خواهد داشت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه پیش بینی گردیده است و با احتساب این تعداد واگن ها ظرفیت کل حمل مسافر این کریدور 23500 نفر در ساعت در هر جهت می باشد که در فاز اول بهره برداری 4 رام قطار با 20 واگن جهت جابجایی مسافرین تأمین می گردد و مابقی واگن ها به مرور زمان خریداری و به سیکل بهره برداری اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به سر فاصله زمانی حرکت قطار ها به میزان 150 ثانیه بیان داشت: حداکثر سرعت طراحی شده برای حرکت قطارها 90 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره برداری 80 کیلومتر در ساعت می باشد.
دکتر قاری قرآن اضافه کرد: برای هر ایستگاه امکاناتی نظیر خروجی های اضطراری، آسانسور، پله برقی، مجتمع های تجاری و ... جهت خدمت رسانی به مردم شریف قم در نظر گرفته شده است.
ایشان با بیان چشم انداز بهره برداری از خط A مترو عنوان داشت: سعی مجموعه شهرداری قم و سازمان قطار شهری بر این است تا با اتمام تونل مکانیزه خط A مترو تا 4 ماه آینده و تأمین واگن های مورد نیاز و نیز احداث ایستگاه های فاز اول
بهره برداری ، مسیری به طول حدودا 5 کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار با 6 ایستگاه و با اولویت تکمیل ایستگاه های میدان مطهری و کشاورز تا سال آینده به بهره برداری برسد.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.