معاون امور زیربنایی شهرداری قم و سرپرست سازمان قطار شهری گفت: بهره برداری از پروژه خط A مترو قم با ظرفیت جابجایی23500 مسافر در ساعت در هر جهت کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی و نقاط پر تردد شهر می کند.(95/7/8)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دکتر علیرضا قاری قرآن بیان کرد: با توجه به مرکزیت جهان تشیع، مرکزیت تعلیم علوم دینی و توسعه روز افزون شهر قم و به تبع آن افزایش پیوسته جمعیت، زائرین و مهاجرین لزوم برنامه ریزی صحیح در حوزه حمل و نقل و ترافیک این شهر، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.
دکتر قاری قرآن تصریح کرد: پروژه مترو با عبور از نقاط پر تردد و هسته مرکزی شهر و نیز اتصال حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) به مسجد مقدس جمکران کمک شایانی به کاهش بار ترافیکی نقاط پرتردد شهر خواهد داشت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه پیش بینی گردیده است و با احتساب این تعداد واگن ها ظرفیت کل حمل مسافر این کریدور 23500 نفر در ساعت در هر جهت می باشد که در فاز اول بهره برداری 4 رام قطار با 20 واگن جهت جابجایی مسافرین تأمین می گردد و مابقی واگن ها به مرور زمان خریداری و به سیکل بهره برداری اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به سر فاصله زمانی حرکت قطار ها به میزان 150 ثانیه بیان داشت: حداکثر سرعت طراحی شده برای حرکت قطارها 90 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بهره برداری 80 کیلومتر در ساعت می باشد.
دکتر قاری قرآن اضافه کرد: برای هر ایستگاه امکاناتی نظیر خروجی های اضطراری، آسانسور، پله برقی، مجتمع های تجاری و ... جهت خدمت رسانی به مردم شریف قم در نظر گرفته شده است.
ایشان با بیان چشم انداز بهره برداری از خط A مترو عنوان داشت: سعی مجموعه شهرداری قم و سازمان قطار شهری بر این است تا با اتمام تونل مکانیزه خط A مترو تا 4 ماه آینده و تأمین واگن های مورد نیاز و نیز احداث ایستگاه های فاز اول
بهره برداری ، مسیری به طول حدودا 5 کیلومتر از میدان مطهری تا قلعه کامکار با 6 ایستگاه و با اولویت تکمیل ایستگاه های میدان مطهری و کشاورز تا سال آینده به بهره برداری برسد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.