سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: در مجموع پروژه مترو از سرعت خوبي برخوردار است و ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري آن طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم. (95.6.28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به جديت و عزم راسخ شهرداري و سازمان قطار شهري در بهرهبرداري از فاز نخست پروژه مترو طبق برنامه زمانبندي گفت: ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري مترو قم طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم.
وي با اشاره به اتمام حفاري بخش مكانيزه تونل مترو ظرف چند ماه آينده اظهار كرد: مترو، عظيم ترين پروژه شهري قم هست و تا كنون زحمات زيادي براي ساخت اين پروژه كشيده شده است و به علت اينكه اين پروژه تا كنون زير زمين در حال كار بود از چشم مردم پنهان مانده بود و با شروع احداث ايستگاه ها، مردم حجم و گستردگي و دشواري فعاليت هاي مربوط به آن را شاهد هستند.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به سرعت مطلوب احداث ايستگاه مترو مطهري عنوان كرد: با توجه به حساسيت محل اين ايستگاه از لحاظ حجم ترافيكي و نيز مشكلاتي كه اجراي طرح انحراف ترافيك، براي اهالي و كسبه پيش آورده است، تمام تلاش شهرداري و سازمان قطار شهري بر اين است كه تا ماه آينده با اتمام دال نهايي، وضعيت ترافيكي آن ميدان به حالت قبل باز گردد و عمده حصارها برداشته شود.
وي با بيان اينكه ساخت ايستگاه ها در ميدان كشاورز، معصوميه و سوم خرداد به روش ماينينگ انجام مي شود، گفت : با استفاده از اين روش، ساخت ايستگاه از طريق حفر يك رمپ در زير زمين و بدون كندن سطح خيابان صورت مي گيرد كه براي اين سه ايستگاه در حال حفر رمپ و دسترسي به تراز سكو هستيم.
قاري قرآن با اشاره به بتن ريزي ۱۰۶ شمع سازه نگهبان ايستگاه قلعه كامكار از قبل و ادامه احداث ساير شمع هاي آن بيان كرد: با توجه به وجود فضاي كافي در منطقه قلعه كامكار، روش ساخت اين ايستگاه همانند ايستگاه ميدان مطهري به صورت رو باز انجام مي شود كه به علت بتن ريزي عمده شمع هاي آن، سرعت احداث سازه نگهبان اين ايستگاه از ايستگاه ميدان مطهري بيشتر خواهد بود.
سرپرست سازمان قطار شهري قم افزود: در مجموع وضعيت مطلوبي را براي پروژه مترو شاهد هستيم و اميد داريم با كار و تلاش شبانه روزي و همدلي مسوولين شهري طبق برنامه زمانبندي و جلوتر از آن حركت كنيم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.