سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: در مجموع پروژه مترو از سرعت خوبي برخوردار است و ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري آن طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم. (95.6.28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به جديت و عزم راسخ شهرداري و سازمان قطار شهري در بهرهبرداري از فاز نخست پروژه مترو طبق برنامه زمانبندي گفت: ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري مترو قم طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم.
وي با اشاره به اتمام حفاري بخش مكانيزه تونل مترو ظرف چند ماه آينده اظهار كرد: مترو، عظيم ترين پروژه شهري قم هست و تا كنون زحمات زيادي براي ساخت اين پروژه كشيده شده است و به علت اينكه اين پروژه تا كنون زير زمين در حال كار بود از چشم مردم پنهان مانده بود و با شروع احداث ايستگاه ها، مردم حجم و گستردگي و دشواري فعاليت هاي مربوط به آن را شاهد هستند.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به سرعت مطلوب احداث ايستگاه مترو مطهري عنوان كرد: با توجه به حساسيت محل اين ايستگاه از لحاظ حجم ترافيكي و نيز مشكلاتي كه اجراي طرح انحراف ترافيك، براي اهالي و كسبه پيش آورده است، تمام تلاش شهرداري و سازمان قطار شهري بر اين است كه تا ماه آينده با اتمام دال نهايي، وضعيت ترافيكي آن ميدان به حالت قبل باز گردد و عمده حصارها برداشته شود.
وي با بيان اينكه ساخت ايستگاه ها در ميدان كشاورز، معصوميه و سوم خرداد به روش ماينينگ انجام مي شود، گفت : با استفاده از اين روش، ساخت ايستگاه از طريق حفر يك رمپ در زير زمين و بدون كندن سطح خيابان صورت مي گيرد كه براي اين سه ايستگاه در حال حفر رمپ و دسترسي به تراز سكو هستيم.
قاري قرآن با اشاره به بتن ريزي ۱۰۶ شمع سازه نگهبان ايستگاه قلعه كامكار از قبل و ادامه احداث ساير شمع هاي آن بيان كرد: با توجه به وجود فضاي كافي در منطقه قلعه كامكار، روش ساخت اين ايستگاه همانند ايستگاه ميدان مطهري به صورت رو باز انجام مي شود كه به علت بتن ريزي عمده شمع هاي آن، سرعت احداث سازه نگهبان اين ايستگاه از ايستگاه ميدان مطهري بيشتر خواهد بود.
سرپرست سازمان قطار شهري قم افزود: در مجموع وضعيت مطلوبي را براي پروژه مترو شاهد هستيم و اميد داريم با كار و تلاش شبانه روزي و همدلي مسوولين شهري طبق برنامه زمانبندي و جلوتر از آن حركت كنيم.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.