سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: در مجموع پروژه مترو از سرعت خوبي برخوردار است و ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري آن طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم. (95.6.28)
                                                                
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به جديت و عزم راسخ شهرداري و سازمان قطار شهري در بهرهبرداري از فاز نخست پروژه مترو طبق برنامه زمانبندي گفت: ايستگاه هاي فاز اول بهره برداري مترو قم طبق برنامه در حال احداث هستند و در برخي از ايستگاه ها از برنامه زمانبندي نيز جلوتر هستيم.
وي با اشاره به اتمام حفاري بخش مكانيزه تونل مترو ظرف چند ماه آينده اظهار كرد: مترو، عظيم ترين پروژه شهري قم هست و تا كنون زحمات زيادي براي ساخت اين پروژه كشيده شده است و به علت اينكه اين پروژه تا كنون زير زمين در حال كار بود از چشم مردم پنهان مانده بود و با شروع احداث ايستگاه ها، مردم حجم و گستردگي و دشواري فعاليت هاي مربوط به آن را شاهد هستند.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به سرعت مطلوب احداث ايستگاه مترو مطهري عنوان كرد: با توجه به حساسيت محل اين ايستگاه از لحاظ حجم ترافيكي و نيز مشكلاتي كه اجراي طرح انحراف ترافيك، براي اهالي و كسبه پيش آورده است، تمام تلاش شهرداري و سازمان قطار شهري بر اين است كه تا ماه آينده با اتمام دال نهايي، وضعيت ترافيكي آن ميدان به حالت قبل باز گردد و عمده حصارها برداشته شود.
وي با بيان اينكه ساخت ايستگاه ها در ميدان كشاورز، معصوميه و سوم خرداد به روش ماينينگ انجام مي شود، گفت : با استفاده از اين روش، ساخت ايستگاه از طريق حفر يك رمپ در زير زمين و بدون كندن سطح خيابان صورت مي گيرد كه براي اين سه ايستگاه در حال حفر رمپ و دسترسي به تراز سكو هستيم.
قاري قرآن با اشاره به بتن ريزي ۱۰۶ شمع سازه نگهبان ايستگاه قلعه كامكار از قبل و ادامه احداث ساير شمع هاي آن بيان كرد: با توجه به وجود فضاي كافي در منطقه قلعه كامكار، روش ساخت اين ايستگاه همانند ايستگاه ميدان مطهري به صورت رو باز انجام مي شود كه به علت بتن ريزي عمده شمع هاي آن، سرعت احداث سازه نگهبان اين ايستگاه از ايستگاه ميدان مطهري بيشتر خواهد بود.
سرپرست سازمان قطار شهري قم افزود: در مجموع وضعيت مطلوبي را براي پروژه مترو شاهد هستيم و اميد داريم با كار و تلاش شبانه روزي و همدلي مسوولين شهري طبق برنامه زمانبندي و جلوتر از آن حركت كنيم.
                                                                                                            
                                                    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
                                                                                                            
                                                    معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
                                                                                                            
                                                    بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
                                                                                                            
                                                    نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
                                                                                                            
                                                    تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.