سرپرست سازمان قطار شهري از آغاز عمليات اجرايي يكي ديگر از ايستگاههاي مترو در فاز اول بهره برداري خبر داد. (95/6/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به آغاز عمليات اجرايي احداث ايستگاه سوم خرداد مترو بيان داشت: ايستگاه A۱۲ در عمق حدود ۱۸ متري زمين به ابعاد ۱۲۳*۱۷ متر احداث مي گردد كه فاصله آن از ايستگاه قبلي (A۱۱) و بعدي (A۱۳) به طور متوسط حدود ۷۴۰ متر مي باشد.
معاون شهرسازي و امورزيربنائي شهرداري قم با اشاره به اتمام شناسايي معارضين محل رمپ دسترسي و تهيه نقشه ازبيلت، بيان داشت: محدوده اين ايستگاه جهت انجام انحراف ترافيك و شروع عمليات عمراني احداث آن ايستگاه، چندي پيش به پيمانكار تحويل داده شده بود و هم اكنون با نصب حصارهاي محدوده رمپ دسترسي به تراز سكو، عمليات احداث آن ايستگاه آغاز گرديده است.
وي با اشاره به عدم وجود معارضين در ايستگاه A۱۲ افزود: به علت عدم وجود معارضين در اين ايستگاه عمليات احداث شمعهاي سازه نگهبان و رمپ دسترسي آن با سرعت بيشتري نسبت به ساير ايستگاه ها پيش خواهد رفت و هم اكنون پيمانكار پروژه در حال حفر چاه هاي شمع رمپ دسترسي مي باشد.
سرپرست سازمان قطار شهري قم با اشاره به احداث اين ايستگاه به روش ماينينگ ادامه داد: احداث ايستگاه به صورت ماينينگ، كمترين مزاحمت را براي مردم از نظر مشكلات ترافيكي و محدوده محصور شده، حين اجراي عمليات عمراني ايجاد مي كند.
وي با توضيح روش ماينينگ افزود: در اين روش از طريق ايجاد يك رمپ دسترسي به محل مورد نظر قرارگيري ايستگاه زير خيابان اصلي راه پيدا مي كنيم و كليه عمليات عمراني اعم از آرماتور بندي و بتن ريزي دال نهايي، شمع هاي سازه نگهبان و ... در زير زمين و بدون ايجاد مزاحمت براي مردم انجام مي گيرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.