نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسوولان در مورد منوریل باید تصمیمات سختی بگیرند، گفت: طبق طراحی مشاور، منوریل باید 18 هزار نفر ساعت را از پردیسان به قم منتقل میکرد اما امروز این اتفاق نمیافتد و منوریل بیشتر توریستی خواهد بود. (تاریخ انتشار 95/6/10)
                                                                
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از خبرگزاری فارس احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به وضعیت منوریل اظهار کرد: منوریل چه خوب چه بد باید تمام شود؛ دو دیدگاه در مورد منوریل وجود دارد یکی اینکه تا حرم ادامه پیدا کند یا تا مصلی، و بعید است ادامه پروژه تا پردیسان اجرایی شود.
وی با اشاره به روند اجرایی پروژه منوریل خاطرنشان کرد: مسوولیت این پروژه با شورای قطار شهری به ریاست استاندار است و تاکید نمایندگان مردم و مردم قم این است که باید پروژه به هر شکلی که شده به اتمام برسد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 50 درصد حمل و نقل ریلی در مالزی با منوریل انجام میشود، افزود: در قم ایستگاهها بسیار سنگین در نظر گرفته شده در حالی که در مالزی ایستگاهها بسیار سبک و کوچک است و همین مساله مشکلاتی را در روند اجرایی پروژه ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان در مورد منوریل باید تصمیمات سختی بگیرند، خاطرنشان کرد: طبق طراحی مشاور، منوریل باید 18 هزار نفر ساعت را از پردیسان به قم منتقل میکرد اما امروز این اتفاق نمیافتد و منوریل بیشتر توریستی خواهد بود.
امیرآبادی با اشاره به جزئیات نحوه آغاز پروژه منوریل در استان قم گفت: منوریل جایگزین هیچ کدام از خطوط حمل و نقلی داخل شهر نشد بلکه امکان اضافهای بود که در دولت قبل به شهر قم اختصاص گرفت.
وی با بیان اینکه مجوز خط دوم مترو قم برقرار بوده و ربطی به منوریل ندارد، تصریح کرد: دولت قبل اعتبار ویژهای به قم داد تا در کنار دیگر پروژههای حمل و نقل درون شهری، این پروژه را نیز در دستور کار قرار دهد که این مهم صورت گرفت اما در حال حاضر پروژه منوریل با مشکلاتی مواجه شده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجوز خط دوم مترو در قم همچنان برقرار است، افزود: مجمع نمایندگان از شهردار خواستهاند که دستگاه TBM که خط یک را تمام کرد مشغول حفاری خط دوم شود و باید پیگیریهای لازم در این خصوص انجام شود.
                                                                                                            
                                                    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
                                                                                                            
                                                    معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
                                                                                                            
                                                    بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
                                                                                                            
                                                    نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
                                                                                                            
                                                    تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.