معاون شهردار قم گفت: سعي داريم تا چهارماه آينده حفاري مكانيزه مترو قم را تكميل نموده و آغاز حفر تونل خط دوم از پرديسان را داشته باشيم. (تاریخ انتشار 95/6/10)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به وضعيت حفاري خط نخست مترو قم گفت: در حال حاضر بالاي ۸ كيلومتر حفاري مكانيزه خط نخست مترو قم انجام شده و كمتر از يك كيلومتر در قسمت مكانيزه باقي است.
وي با اشاره به وضعيت اجراي حفاري دستي تونل مترو خاطرنشان كرد: در قسمت دستي نيز يك كيلومتر حفاري انجام گرفته و اقدامات بعدي در اين بخش در حال انجام است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم تصريح كرد: سعي داريم تا چهارماه آينده حفاري قسمت مكانيزه مترو قم را تكميل كنيم.
وي با بيان اينكه خط دوم مترو هم با اتفاقات ويژه اي مواجه شده است، گفت: اعتبارات فاينانسي براي خط دوم مترو قم در حال اختصاص است و مطالعات اين بخش آغاز شده است.
قاري قرآن تصريح كرد: بنا داريم تا پايان سال جاري ، بعد از خروج دستگاه TBM از تونل خط اول مترو، آغاز حفر تونل خط دوم از پرديسان را داشته باشيم.
وي گفت: اين پروژه نيز در امتداد خط منوريل از پرديسان تا فرهنگيان اجرايي مي شود و مطالعات ويژه آن در حال انجام است.
معاون شهردار قم با تاكيد بر عزم مديريت شهري براي آغاز سريعتر عمليات اجرايي خط دوم مترو گفت: اميدواريم عمليات اجرايي خط دوم را تا ابتداي سال آينده آغاز كنيم.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.