استاندار قم بيان داشت در ازاي منوريل، خط دوم مترو قم حذف شده بود که مجددا اين خط احيا شد و سعي داريم زماني كه فعاليت دستگاه مكانيزه حفاري در خط نخست مترو پايان يافت اين دستگاه در خط دوم از پرديسان فعال شود. (تاریخ انتشار 95/6/9)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز استاندار قم با بيان اينكه در ازاي منوريل خط دوم مترو قم حذف شده بود، تصريح كرد: مجددا اين خط احيا شد و سعي داريم زماني كه فعاليت دستگاه مكانيزه حفاري در خط نخست مترو پايان يافت اين دستگاه در خط دوم از پرديسان فعال شود.
همچنین چندی پیش سیار، فرماندار قم با اشاره به سرعت تمام در انجام طرح قطار شهریاز صدور مجوز خط 2 قطار شهری خبر داده بود.
فرماندار قم بیان داشت: بنابر اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی مجوزهای قانونی خط شماره 2 قطار شهری حدفاصل خیابان 19 دی به سمت بلوارامین و شهرک پردیسان که تقریبا به دلیل اجرای منوریل حذف شده بود، اخذ و اعتبار لازم برای آن نیز از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حاصل شده و علاوه بر آن مجوز آغاز مطالعه خط شماره 3 اخذ شده است.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.