استاندار قم بيان داشت در ازاي منوريل، خط دوم مترو قم حذف شده بود که مجددا اين خط احيا شد و سعي داريم زماني كه فعاليت دستگاه مكانيزه حفاري در خط نخست مترو پايان يافت اين دستگاه در خط دوم از پرديسان فعال شود. (تاریخ انتشار 95/6/9)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز استاندار قم با بيان اينكه در ازاي منوريل خط دوم مترو قم حذف شده بود، تصريح كرد: مجددا اين خط احيا شد و سعي داريم زماني كه فعاليت دستگاه مكانيزه حفاري در خط نخست مترو پايان يافت اين دستگاه در خط دوم از پرديسان فعال شود.
همچنین چندی پیش سیار، فرماندار قم با اشاره به سرعت تمام در انجام طرح قطار شهریاز صدور مجوز خط 2 قطار شهری خبر داده بود.
فرماندار قم بیان داشت: بنابر اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی مجوزهای قانونی خط شماره 2 قطار شهری حدفاصل خیابان 19 دی به سمت بلوارامین و شهرک پردیسان که تقریبا به دلیل اجرای منوریل حذف شده بود، اخذ و اعتبار لازم برای آن نیز از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حاصل شده و علاوه بر آن مجوز آغاز مطالعه خط شماره 3 اخذ شده است.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.