مدیر عامل سازمان قطار شهری قم خبر داد: با بررسی های تیم فنی امکان بکارگیری پست برق نواب در هر دو پروژه مترو و منوریل ایجاد شد که این امر باعث 350 میلیارد ریال صرفه جویی در پروژه های ریلی قم شده است.(تاریخ انتشار 95/5/20)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، مهندس ابراهیم نیلیه اظهار کرد: با توجه به چشم انداز بهره برداری از پروژه های ریلی شهری قم، پست برق نواب با 95 درصد پیشرفت جهت تأمین برق مورد نیاز ناوگان و ایستگاه های پروژه مترو و منوریل آماده بهره برداری می باشد.
مهندس نیلیه با اشاره به داخلی بودن عمده تجهیزات پست برق نواب افزود: این پست از طریق کابل کشی به طول 7 کیلومتر برق 63 کیلو ولت را از پست بالادست گرفته و بعد از تبدیل به20 کیلو ولت وارد پروژه های مترو و منوریل می نماید.
ایشان با اشاره به اینکه این پست در مساحتی بالغ بر 1760 متر مربع احداث شده است ابراز داشت: تا کنون حدود 23550 متر کابل کشی 20 کیلوولت انجام شده است و به علت قرار گرفتن این پست در محدوده شهری و کمبود فضا از نوع GIS انتخاب و تجهیزات آن تأمین و نصب گردیده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری با اشاره به انجام مهندسی مجدد در بحث تأمین توان پروژه های ریلی قم ادامه داد: طبق قرارداد برای مترو دو پست برق و برای منوریل یک پست برق در نظر گرفته شده بود که با بررسی ها و اقدامات تیم فنی، یکی از پست های برق مترو حذف گردید و امکان تأمین برق مورد نیاز با بکارگیری پست برق نواب برای هر دو پروژه مترو و منوریل فراهم شد که این امر صرفه جویی چشمگیری به میزان حدوداً 350 میلیارد ریال را در هزینه های مربوط به تأمین توان پروژه مترو و منوریل ایجاد کرده است.
مهندس نیلیه اظهار داشت: جهت موارد خاص، یک دیزل ژنراتور در این پست پیش بینی شده است تا در صورت قطع شدن برق بالادستی بتوان قطارهای منوریل را با استفاده از برق اضطراری تا نزدیک ترین ایستگاه هدایت کرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.