مدیر عامل سازمان قطار شهری قم خبر داد: با بررسی های تیم فنی امکان بکارگیری پست برق نواب در هر دو پروژه مترو و منوریل ایجاد شد که این امر باعث 350 میلیارد ریال صرفه جویی در پروژه های ریلی قم شده است.(تاریخ انتشار 95/5/20)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، مهندس ابراهیم نیلیه اظهار کرد: با توجه به چشم انداز بهره برداری از پروژه های ریلی شهری قم، پست برق نواب با 95 درصد پیشرفت جهت تأمین برق مورد نیاز ناوگان و ایستگاه های پروژه مترو و منوریل آماده بهره برداری می باشد.
مهندس نیلیه با اشاره به داخلی بودن عمده تجهیزات پست برق نواب افزود: این پست از طریق کابل کشی به طول 7 کیلومتر برق 63 کیلو ولت را از پست بالادست گرفته و بعد از تبدیل به20 کیلو ولت وارد پروژه های مترو و منوریل می نماید.
ایشان با اشاره به اینکه این پست در مساحتی بالغ بر 1760 متر مربع احداث شده است ابراز داشت: تا کنون حدود 23550 متر کابل کشی 20 کیلوولت انجام شده است و به علت قرار گرفتن این پست در محدوده شهری و کمبود فضا از نوع GIS انتخاب و تجهیزات آن تأمین و نصب گردیده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری با اشاره به انجام مهندسی مجدد در بحث تأمین توان پروژه های ریلی قم ادامه داد: طبق قرارداد برای مترو دو پست برق و برای منوریل یک پست برق در نظر گرفته شده بود که با بررسی ها و اقدامات تیم فنی، یکی از پست های برق مترو حذف گردید و امکان تأمین برق مورد نیاز با بکارگیری پست برق نواب برای هر دو پروژه مترو و منوریل فراهم شد که این امر صرفه جویی چشمگیری به میزان حدوداً 350 میلیارد ریال را در هزینه های مربوط به تأمین توان پروژه مترو و منوریل ایجاد کرده است.
مهندس نیلیه اظهار داشت: جهت موارد خاص، یک دیزل ژنراتور در این پست پیش بینی شده است تا در صورت قطع شدن برق بالادستی بتوان قطارهای منوریل را با استفاده از برق اضطراری تا نزدیک ترین ایستگاه هدایت کرد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.