مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری قم از برگزاری جلسه فنی با شرکت مترو واگن ماش روسیه برای تأمین واگن های مترو قم خبرداد. (تاریخ انتشار 95/5/17)
مهندس نیلیه بیان کرد: با عنایت به برنامه فاز اول بهره برداری از پروژه مترو به طول حدوداً 5 کیلومتر از میدان مطهری (ایستگاه A9) تا قلعه کامکار (ایستگاه A14) و لزوم تأمین واگن های مورد نیاز این فاز، این سازمان از مدت ها قبل طی جلساتی با شرکت های چینی، ژاپنی و اروپایی در حال بررسی پیشنهادات فنی و مالی شرکت های مذکور جهت تأمین واگن های مورد نیاز این پروژه می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری افزود: هم اکنون در حال رایزنی با شرکت واگن پارس با مشارکت مترو واگن ماش روسیه برای خرید واگن های مترو قم هستیم که دیروز اولین جلسه فنی آن در قم با حضور معاون فنی و مدیر طراحی و مهندسی این شرکت روسی برگزار شد.
ایشان با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: تعداد کل قطارها برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه می باشد که برای فاز اول بهره برداری 4 رام قطار شامل 20 واگن آماده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون با هیچ شرکتی قرداد خرید واگن امضاء نکرده ایم، ابراز داشت: ما سعی داریم با بررسی پیشنهادات از شرکت های مختلف بتوانیم واگن هایی با بهترین مشخصات فنی و کیفیت و در عین حال کمترین هزینه را تأمین نماییم.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.