مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری قم از برگزاری جلسه فنی با شرکت مترو واگن ماش روسیه برای تأمین واگن های مترو قم خبرداد. (تاریخ انتشار 95/5/17)
مهندس نیلیه بیان کرد: با عنایت به برنامه فاز اول بهره برداری از پروژه مترو به طول حدوداً 5 کیلومتر از میدان مطهری (ایستگاه A9) تا قلعه کامکار (ایستگاه A14) و لزوم تأمین واگن های مورد نیاز این فاز، این سازمان از مدت ها قبل طی جلساتی با شرکت های چینی، ژاپنی و اروپایی در حال بررسی پیشنهادات فنی و مالی شرکت های مذکور جهت تأمین واگن های مورد نیاز این پروژه می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری افزود: هم اکنون در حال رایزنی با شرکت واگن پارس با مشارکت مترو واگن ماش روسیه برای خرید واگن های مترو قم هستیم که دیروز اولین جلسه فنی آن در قم با حضور معاون فنی و مدیر طراحی و مهندسی این شرکت روسی برگزار شد.
ایشان با اشاره به تأمین واگن های مترو از طریق فاینانس ادامه داد: تعداد کل قطارها برای خط A مترو قم 26 رام قطار 5 واگنه می باشد که برای فاز اول بهره برداری 4 رام قطار شامل 20 واگن آماده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون با هیچ شرکتی قرداد خرید واگن امضاء نکرده ایم، ابراز داشت: ما سعی داریم با بررسی پیشنهادات از شرکت های مختلف بتوانیم واگن هایی با بهترین مشخصات فنی و کیفیت و در عین حال کمترین هزینه را تأمین نماییم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.