معاون شهردار قم گفت: سعي شده در طراحي ايستگاه ها حداقل فضا با بيشترين سطح مورد استفاده، مد نظر قرار گيرد و در اين زمينه اقدامات خوبي صورت گرفته است.(تاریخ انتشار 95/5/13)
 
                                                                
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنيوز، عليرضا قاري قرآن در جلسه جانمايي برخي از ايستگاههاي مترو قم، با اشاره به وضعيت بررسي تعيين مكان ايستگاه هاي مترو قم خاطرنشان كرد: بخشي از ايستگاه ها به طور دقيق جانمايي شده و بخشي نيز چند گزينه در حال بررسي است تا بتوان بهترين مكان را براي اين كار انتخاب كرد.
وي با بيان اينكه سعي شده در انتخاب فضاهاي ايستگاه هاي مترو، مكانهايي با كمترين ميزان تملك انتخاب شود، گفت: سعي شده در طراحي ايستگاه ها حداقل فضا با بيشترين سطح مورد استفاده، مد نظر قرار گيرد و در اين زمينه اقدامات خوبي صورت گرفته است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم پيش بيني پاركينگ و فضاهاي مختلف خدماتي در ايستگاه هاي مترو را يادآور شد و تصريح كرد: در جانمايي و طراحي ايستگاه ميدان مطهري نيز حداقل فضا از ميدان گرفته شده و امكان طراحي هاي خاص براي ميدان جهت دسترسي ها و تردد ها در آينده پيش بيني شده است.
وي با اشاره به آغاز اجراي بخشي از ايستگاه هاي مترو در فاز نخست، تصريح كرد: در فاز نخست پيش بيني شده كه تنها بخشي از ايستگاه ها افتتاح شده و مابقي به مرور در اختيار قرار گيرد.
قاري قرآن به آغاز عمليات اجراي ايستگاه ميدان مطهري اشاره كرد و افزود: پيمانكار در اين ميدان هم تدابير خوبي انديشيده و پروژه با سرعت قابل توجهي پيگيري مي شود.
معاون شهردار قم همچنين به وضعيت تكميل خط مترو قم اشاره و تصريح كرد: افتتاح فاز نخست خط A مترو قم در افق ۹۶ پيش بيني مي شود و در اين زمينه سعي داريم از ايستگاه قلعه كامكار تا ميدان مطهري را در اختيار مردم قرار دهيم.
 
                                                                                                            
                                                    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
 
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
 
                                                                                                            
                                                    معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
 
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
 
                                                                                                            
                                                    بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
 
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
 
                                                                                                            
                                                    نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
 
                                                                                                            
                                                    مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
 
                                                                                                            
                                                    تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.