معاون عمراني استاندار قم گفت: با توجه به مشكلات مالي و هزينه بالاي اجراي ايستگاه هاي مترو، بايد در طراحي تدابيري انديشيده شود كه براي سرمايه گذاران جذاب بوده تا بتوانند با شهرداري مشاركت كرده بخشي از هزينهها را تامين كنند. (تاریخ انتشار 95/5/13)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنيوز، محسن بهشتي در جلسه جانمايي برخي از ايستگاه هاي مترو قم، با اشاره به بخش هاي مختلف طراحي ايستگاه هاي مترو اظهار كرد: بايد جنبه هاي مختلف اقتصادي، اجرايي و هزينه اي در طراحي ايستگاه هاي مترو در نظر گرفته شود تا بتوان بستر مناسب اجراي آنها را در شهر ايجاد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي ايستگاه هاي مترو نبايد باري بر روي دوش شهرداري باشد، خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات مالي و هزينه بالاي اجراي ايستگاه هاي مترو، بايد در طراحي تدابيري انديشيده شود كه آنها براي سرمايه گذاران جذاب بوده تا بتوانند با شهرداري مشاركت كرده و بخشي از هزينه ها را تامين كنند.
معاون امور عمراني استاندار قم كاربري هاي مختلفي كه در طراحي هاي ايستگاه هاي مترو در نظر گرفته شده را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر شهرداري و سازمان قطار شهري بخواهند با كمك سرمايه گذار ايستگاه ها را اجرا كنند بايد بستري وجود داشته باشد كه سرمايه گذار به راحتي اين طرح را قبول كند.
وي با تاكيد بر اينكه عزم شهرداري قم بايد بر تكميل و توسعه خطوط مترو باشد، بيان كرد: اگر طراحي ايستگاه ها با ديد تجاري مورد توجه قرار گيرد، سرمايه گذار راحت تر براي ساخت آنها وارد عمل مي شود.
بهشتي با بيان اينكه برخي از ايستگاه هاي مترو، فضاهاي مناسبي براي پيش بيني فعاليت هاي اقتصادي هستند، تصريح كرد: اگر در اين زمينه پيش بيني لازم صورت گيرد در آينده مي توان كاربري هاي اقتصادي مناسبي را در اين محدوده ايجاد كرد و خدمات ويژه به مردم ارائه كرد.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.