مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري قم و هزينه ۶۰۰ ميليارد ريالي اجراي متروي قم در سفر روز گذشته معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به اين شهر، اختصاص يافت. (تاریخ انتشار 95/5/6)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، اين اعتبارات در جلسه محمد باقر نوبخت با استاندار، رئيس شوراي اسلامي شهر و شهردار قم كه در محل استانداري برگزار شد، اختصاص يافت.
استاندار قم در اين جلسه طي سخناني با اشاره به جايگاه ويژه استان قم، خواستار تخصيص اعتبارات بر اساس شاخصه هاي منحصر بفرد اين استان شد.
سيد مهدي صادقي با اشاره به مطالبات شهرداري قم از دستگاه هاي اجرايي و مراكز فرهنگي و نظامي گفت: در راستاي مديريت هرچه بهتر شهر قم تامين اين مطالبات امري ضروري است.
وي همچنين مسئله متروي قم را به عنوان يك اولويت مهم در زمينه مديريت ترافيك شهري مورد توجه قرار داد و خواستار كمك دولت براي تحقق هرچه زودتر اين طرح مهم عمراني شد.
وي همچنين خواستار مساعدت دولت براي اجراي خط B مترو حد فاصل شمال به جنوب شهر قم شد.
تخصيص مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري و پرداخت ۶۰۰ ميليارد ريال جهت متروي قم در سال ۹۵ و تامين اعتبار اجراي كمربندي قم به طول ۱۱۰ كيلومتر در سال ۹۶ از جمله مصوبات اين جلسه بود.
خط مترو قم با ۱۴.۵ كيلومتر طول از قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران با ۱۴ ايستگاه در حال احداث است كه در ايستگاه ميدان مطهري مركز تبادل خطوط مترو، منوريل و اتوبوس خواهد بود.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.