مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري قم و هزينه ۶۰۰ ميليارد ريالي اجراي متروي قم در سفر روز گذشته معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به اين شهر، اختصاص يافت. (تاریخ انتشار 95/5/6)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، اين اعتبارات در جلسه محمد باقر نوبخت با استاندار، رئيس شوراي اسلامي شهر و شهردار قم كه در محل استانداري برگزار شد، اختصاص يافت.
استاندار قم در اين جلسه طي سخناني با اشاره به جايگاه ويژه استان قم، خواستار تخصيص اعتبارات بر اساس شاخصه هاي منحصر بفرد اين استان شد.
سيد مهدي صادقي با اشاره به مطالبات شهرداري قم از دستگاه هاي اجرايي و مراكز فرهنگي و نظامي گفت: در راستاي مديريت هرچه بهتر شهر قم تامين اين مطالبات امري ضروري است.
وي همچنين مسئله متروي قم را به عنوان يك اولويت مهم در زمينه مديريت ترافيك شهري مورد توجه قرار داد و خواستار كمك دولت براي تحقق هرچه زودتر اين طرح مهم عمراني شد.
وي همچنين خواستار مساعدت دولت براي اجراي خط B مترو حد فاصل شمال به جنوب شهر قم شد.
تخصيص مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري و پرداخت ۶۰۰ ميليارد ريال جهت متروي قم در سال ۹۵ و تامين اعتبار اجراي كمربندي قم به طول ۱۱۰ كيلومتر در سال ۹۶ از جمله مصوبات اين جلسه بود.
خط مترو قم با ۱۴.۵ كيلومتر طول از قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران با ۱۴ ايستگاه در حال احداث است كه در ايستگاه ميدان مطهري مركز تبادل خطوط مترو، منوريل و اتوبوس خواهد بود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.