مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري قم و هزينه ۶۰۰ ميليارد ريالي اجراي متروي قم در سفر روز گذشته معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به اين شهر، اختصاص يافت. (تاریخ انتشار 95/5/6)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، اين اعتبارات در جلسه محمد باقر نوبخت با استاندار، رئيس شوراي اسلامي شهر و شهردار قم كه در محل استانداري برگزار شد، اختصاص يافت.
استاندار قم در اين جلسه طي سخناني با اشاره به جايگاه ويژه استان قم، خواستار تخصيص اعتبارات بر اساس شاخصه هاي منحصر بفرد اين استان شد.
سيد مهدي صادقي با اشاره به مطالبات شهرداري قم از دستگاه هاي اجرايي و مراكز فرهنگي و نظامي گفت: در راستاي مديريت هرچه بهتر شهر قم تامين اين مطالبات امري ضروري است.
وي همچنين مسئله متروي قم را به عنوان يك اولويت مهم در زمينه مديريت ترافيك شهري مورد توجه قرار داد و خواستار كمك دولت براي تحقق هرچه زودتر اين طرح مهم عمراني شد.
وي همچنين خواستار مساعدت دولت براي اجراي خط B مترو حد فاصل شمال به جنوب شهر قم شد.
تخصيص مطالبات ۴ هزار ميليارد ريالي شهرداري و پرداخت ۶۰۰ ميليارد ريال جهت متروي قم در سال ۹۵ و تامين اعتبار اجراي كمربندي قم به طول ۱۱۰ كيلومتر در سال ۹۶ از جمله مصوبات اين جلسه بود.
خط مترو قم با ۱۴.۵ كيلومتر طول از قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران با ۱۴ ايستگاه در حال احداث است كه در ايستگاه ميدان مطهري مركز تبادل خطوط مترو، منوريل و اتوبوس خواهد بود.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.