مهندس نیلیه مدیرعامل سازمان قطار شهری خبرداد: عملیات احداث سازه نگهبان ایستگاه مترو میدان شهید مطهری بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.( تاریخ انتشار 95/4/20)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، مهندس نیلیه عنوان داشت: هم اکنون عملیات احداث سازه نگهبان ایستگاه مترو میدان شهید مطهری با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی طبق برنامه زمانبندی در حال اجرا می باشد.
ایشان با اشاره به اتمام جابجایی معارضین ایستگاه مترو شهید مطهری افزود: کیج بافی شمع های سازه نگهبان به اتمام رسیده است و تا کنون بیش از 54 شمع بتن ریزی گشته است که با احتساب برنامه زمانبندی تا هفته دیگر عملیات احداث دال نهایی آغاز می شود.
ایشان با اشاره به بهره برداری از فاز اول خط A مترو اظهار داشت: طبق برنامه فاز اول بهره برداری، مقرر است مسیری به طول حدوداً 5 کیلومتر از میدان شهید مطهری تا منطقه قلعه کامکار با 6 ایستگاه که به ترتیب عبارتند از ایستگاه مطهری، ایستگاه سعیدی، ایستگاه معصومیه، ایستگاه سوم خرداد، ایستگاه کشاورز و ایستگاه کامکار، به بهره برداری برسد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: در حال رایزنی با شرکت های داخلی و خارجی جهت تهیه 130 واگن برای خط A مترو هستیم و امیدواریم بتوانیم تا چند ماه دیگر قرارداد تأمین واگن ها را نهایی کنیم.
مهندس نیلیه با اشاره به شروع جابجایی معارضین ایستگاه A13 (میدان کشاورز)، جهت آغاز عملیات عمرانی احداث آن ایستگاه ادامه داد: در فاز نخست بهره برداری احداث ایستگاه های A9(میدان مطهری) و A13(میدان کشاورز) در الویت نخست قرار دارند که همزمان با آن احداث ایستگاه های A14، A12، A11 و 10A صورت می پذیرد.
وی افزود: هم اکنون دستگاه حفاری TBM با حفاری تجمعی 8300 متر، در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد و با روال کنونی تا چند ماه دیگر حفاری تونل مکانیزه مترو به پایان می رسد.
منبع: واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.