مدیر عامل سازمان قطار شهری قم اظهار داشت: برای حفظ زیبایی، پاکیزگی محیط شهر و پیشگیری از مشکلات ترافیکی بیش از 8000 متر نوار نقاله جهت انتقال مواد حفاری شده از داخل تونل به بیرون نصب شده است.(95/4/15)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم مهندس ابراهیم نیلیه گفت: با وجود امکان انتقال مواد حفاری شده تونل مترو از مسیری نزدیک تر، بابت حفظ زیبایی و پاکیزگی محیط شهر و مباحث ترافیکی، بیش از 8000 متر نوار نقاله نصب شده است.
ایشان ادامه اداد: هم اکنون دستگاه TBM در محدوده بلوار دل آذر و حوالی میدان پلیس قرار دارد و این امکان برای ما وجود داشت که مواد حفاری شده را از طریق کارگاه میدان شهید مطهری خارج نماییم ولی با عنایت به مباحث زیست محیطی و حفظ پاکیزگی شهری و پیشگیری از مشکلات ترافیکی، این مواد را از منطقه قلعه کامکار خارج می کنیم تا از آنجا توسط کامیون ها به محل مخصوص تخلیه نخاله منتقل شوند.
مهندس نیلیه بیان داشت: با وجود افزایش هزینه های سنگین تعمییر و نگهداری نوار نقاله به ازای این افزایش مسیر، رضایت و آرامش شهروندان محترم در خصوص عملیات عمرانی احداث مترو قم در الویت نخست کاری سازمان قطار شهری قرار دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری با اشاره به گل و لای بودن مواد حفاری شده تونل مترو عنوان داشت: مواد حفاری شده تونل به صورت ِگل از دستگاه TBM خارج می شود و این مساله باعث ریزش آنها از بار کامیون ها در مسیر حمل به محل تخلیه اصلی نخاله ها می شود که این موضوع برخی نارضایتی ها را برای شهروندان محترم در منطقه قلعه کامکار و خیابان حضرت معصومه س ایجاد کرده است و ما نیز ضمن عرض معذرت بابت مشکلات پیش آمده سعی داریم تا با اخذ تدابیر مختلف ریزش مواد را به حدقل برسانیم.
منبع: واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.