دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از پيش بيني خريد ۱۰۰ واگن براي خط A متروي قم خبر داد. (تاریخ انتشار 95/4/6)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به وضعيت پروژه مترو اظهار كرد: خوشبختانه پروژه متروي قم از وضعيت مطلوبي برخوردار است و حفاري بخش زيادي از خط A اين پروژه صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه خط A مترو قم در دو فاز در حال اجرا است، تصريح كرد: حفاري فاز نخست پروژه به طور كامل انجام شده و مراحل حفاري فاز دوم نيز در حال انجام است.
معاون شهردار قم با بيان اينكه فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه ميدان مطهري است، خاطرنشان كرد: فاز نخست پروژه به طول ۴.۷ كيلومتر داراي ۶ ايستگاه است.
وي با بيان اينكه طبق برنامه ريزي انجام شده ، شهرداري قم سعي دارد در افق ۹۶، فاز نخست پروژه مترو را راه اندازي كند، خاطرنشان كرد: در فاز نخست سه ايستگاه از ۶ ايستگاه افتتاح مي شود و مابقي در حد اسكلت به مرور تكميل خواهد شد.
قاري قرآن با اشاره به پيش بيني خريد ۱۰۰ واگن براي پروژه مترو، افزود: در صدد هستيم ظرف دو ماه آينده قرارداد خريد اين واگن ها را منعقد كنيم كه اگر اين كار صورت گيرد تا پايان سال ۹۶ پروژه راه اندازي ميشود.
وي با اشاره به اعتبار پيش بيني شده براي تكميل خط A مترو تصريح كرد: خط A بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نيازمند است كه در فاز نخست ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار هزينه خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.