دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از پيش بيني خريد ۱۰۰ واگن براي خط A متروي قم خبر داد. (تاریخ انتشار 95/4/6)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با اشاره به وضعيت پروژه مترو اظهار كرد: خوشبختانه پروژه متروي قم از وضعيت مطلوبي برخوردار است و حفاري بخش زيادي از خط A اين پروژه صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه خط A مترو قم در دو فاز در حال اجرا است، تصريح كرد: حفاري فاز نخست پروژه به طور كامل انجام شده و مراحل حفاري فاز دوم نيز در حال انجام است.
معاون شهردار قم با بيان اينكه فاز نخست مترو از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه ميدان مطهري است، خاطرنشان كرد: فاز نخست پروژه به طول ۴.۷ كيلومتر داراي ۶ ايستگاه است.
وي با بيان اينكه طبق برنامه ريزي انجام شده ، شهرداري قم سعي دارد در افق ۹۶، فاز نخست پروژه مترو را راه اندازي كند، خاطرنشان كرد: در فاز نخست سه ايستگاه از ۶ ايستگاه افتتاح مي شود و مابقي در حد اسكلت به مرور تكميل خواهد شد.
قاري قرآن با اشاره به پيش بيني خريد ۱۰۰ واگن براي پروژه مترو، افزود: در صدد هستيم ظرف دو ماه آينده قرارداد خريد اين واگن ها را منعقد كنيم كه اگر اين كار صورت گيرد تا پايان سال ۹۶ پروژه راه اندازي ميشود.
وي با اشاره به اعتبار پيش بيني شده براي تكميل خط A مترو تصريح كرد: خط A بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نيازمند است كه در فاز نخست ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار هزينه خواهد شد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.