دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از بهرهبرداري فاز يك خط A مترو قم در اواخر سال ۹۶ خبر داد. (تاریخ انتشار 95/3/30)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار داشت: در پروژه مترو با توجه به بضاعتي كه شهرداري قم دارد٬ اولويت اول را فاز نخست خط A از قلعه كامكار تا ميدان مطهري قرار داديم تا اين مسير را تكميل كرده و در اختيار مردم قرار دهيم و پس از آن بر مسيرهاي اولويتدار ديگر تمركز كنيم.
وي با بيان اينكه تونل به صورت كامل حفر شده و عزم جدي جهت احداث ايستگاهها داريم افزود: كار ساخت ايستگاه شهيد مطهري شروع شده و يك زمانبندي هشت ماهه براي آن در نظر گرفتيم كه عزم محكمي براي پيگيري آن وجود دارد و تا يكي دو ماه آينده ايستگاههاي ديگر به پيمانكاران ابلاغ خواهد شد.
معاون شهردار قم با اشاره به زمانبر بودن و هزينهبر بودن احداث ايستگاههاي مترو گفت: ما در اين مسير ۶ ايستگاه داريم كه براي راهاندازي فاز اول بايد همه اين ايستگاهها را در حد اسكلت احداث كنيم. در اين ۶ ايستگاه٬ دو يا سه ايستگاه را صددرصد تا مرحله نازككاري تكميل خواهيم كرد و بقيه هم به تدريج وارد مدار خواهد شد تا بتوانيم در اين محدوده٬ زمان بخريم.
وي مرحله ديگر راهاندازي فاز يك خط A متروي قم را تأمين واگنها دانست و ابراز كرد: براي خريد واگنها هم توافقات خوبي انجام شده كه در فاصله دو سال تستهايش انجام شده و به مدار خواهد رسيد.
قاري قرآن با اشاره به تلاش شهرداري براي پوشش ريلي شمال شهر با خط مترو در قالب يك برنامه متراكم افزود: در افق انتهاي سال ۹۶ فاز نخست آماده بهرهبرداري خواهد شد و در ادامه مسير هم فاز دوم خط A و خط B را در دستور كار داريم.
وي با اشاره به تصميم وزارت راه و شهرسازي مبني بر احياي ايستگاه قطار داخل شهر قم گفت: قرار است خط A مترو از طريق ايستگاه A۱۲ و با هزينه وزارت راه و شهرسازي به اين ايستگاه متصل شود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها، شاهد کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.
به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.