دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از بهرهبرداري فاز يك خط A مترو قم در اواخر سال ۹۶ خبر داد. (تاریخ انتشار 95/3/30)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار داشت: در پروژه مترو با توجه به بضاعتي كه شهرداري قم دارد٬ اولويت اول را فاز نخست خط A از قلعه كامكار تا ميدان مطهري قرار داديم تا اين مسير را تكميل كرده و در اختيار مردم قرار دهيم و پس از آن بر مسيرهاي اولويتدار ديگر تمركز كنيم.
وي با بيان اينكه تونل به صورت كامل حفر شده و عزم جدي جهت احداث ايستگاهها داريم افزود: كار ساخت ايستگاه شهيد مطهري شروع شده و يك زمانبندي هشت ماهه براي آن در نظر گرفتيم كه عزم محكمي براي پيگيري آن وجود دارد و تا يكي دو ماه آينده ايستگاههاي ديگر به پيمانكاران ابلاغ خواهد شد.
معاون شهردار قم با اشاره به زمانبر بودن و هزينهبر بودن احداث ايستگاههاي مترو گفت: ما در اين مسير ۶ ايستگاه داريم كه براي راهاندازي فاز اول بايد همه اين ايستگاهها را در حد اسكلت احداث كنيم. در اين ۶ ايستگاه٬ دو يا سه ايستگاه را صددرصد تا مرحله نازككاري تكميل خواهيم كرد و بقيه هم به تدريج وارد مدار خواهد شد تا بتوانيم در اين محدوده٬ زمان بخريم.
وي مرحله ديگر راهاندازي فاز يك خط A متروي قم را تأمين واگنها دانست و ابراز كرد: براي خريد واگنها هم توافقات خوبي انجام شده كه در فاصله دو سال تستهايش انجام شده و به مدار خواهد رسيد.
قاري قرآن با اشاره به تلاش شهرداري براي پوشش ريلي شمال شهر با خط مترو در قالب يك برنامه متراكم افزود: در افق انتهاي سال ۹۶ فاز نخست آماده بهرهبرداري خواهد شد و در ادامه مسير هم فاز دوم خط A و خط B را در دستور كار داريم.
وي با اشاره به تصميم وزارت راه و شهرسازي مبني بر احياي ايستگاه قطار داخل شهر قم گفت: قرار است خط A مترو از طريق ايستگاه A۱۲ و با هزينه وزارت راه و شهرسازي به اين ايستگاه متصل شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.