دكتر سقائيان نژاد شهردار قم از بهره برداري فاز نخست متروي شهر قم در سال آينده خبر داد. (95/3/23)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نيوز ، دكتر سقائيان نژاد روز يكشنبه مورخ 23 خرداد در حاشيه بازديد استاندار و جمعي از مسئولان استان از طرح هاي عمران شهري قم اظهار داشت: مجموعه مديريت شهري اهتمام ويژه اي براي بهره برداري از فاز نخست قطار شهري در زمان مقرر دارد و در صورت حل مشكل واگن ها، معارضات و املاك در مسير ايستگاه ها، فاز نخست مترو حد فاصل قلعه كامكار تا ميدان مطهري در سال آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي افزود: خط مترو قم با ۱۴.۵ كيلومتر طول از قلعه كامكار تا مسجد مقدس جمكران با ۱۴ ايستگاه در حال احداث است كه در ايستگاه ميدان مطهري مركز تبادل خطوط مترو، منوريل و اتوبوس خواهد بود.
شهردار قم خاطر نشان كرد: حفاري تونل خط مترو قم با استفاده از دستگاه تي بي ام به قطر ۹.۳۹ متر به صورت مكانيزه انجام مي شود كه تاكنون بيش از هفت كيلومتر از حفاري خط انجام شده و تنها ۲.۷ كيلومتر باقي مانده است.
سقائيان نژاد افزود: بيشترين فاصله ايستگاه هاي خط مترو قم يك هزار و ۲۰۰ متر و حداقل فاصله نيز ۷۰۰ متر است كه طي برنامه ريزي شهرداري قرار است در فاز نخست ۴.۵ كيلومتر از اين طرح از قلعه كامكار تا ميدان مطهري با سه ايستگاه و چهار قطار افتتاح شود.
وي در ادامه با تاكيد بر لزوم تقويت تعامل و هماهنگي بيش از پيش ميان دستگاه ها و مجموعه هاي مختلف قم براي تسريع در روند بهره برداري از طرح هاي شهري، خاطرنشان كرد: در سال گذشته بسياري از طرح هاي نيمه تمام قم مجددا فعال شد و اين طرح ها در سال جاري بايد به بهره برداري برسد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.