مدیر عامل سازمان قطار شهری قم خبر داد: تا کنون بیش از هشتصد هزار متر مکعب خاک برداری جهت حفاری بخش های مختلف پروژه خط A مترو قم انجام شده است.(95/3/18)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، ابراهیم نیلیه اظهار داشت: تا کنون با تلاش شبانه روزی بیش از نیم میلیون متر مکعب خاک برداری جهت حفاری تونل مکانیزه مترو قم توسط دستگاه عظیم حفاری EPB-TBM صورت گرفته است.
وی افزود: جهت احداث ترانشه دپو پارکینگ 150 هزار متر مکعب، جهت احداث تونل سنتی بیش از 50 هزار متر مکعب و جهت احداث ایستگاه های A2، A3، A14 وA9 جمعاً 90 هزار متر مکعب خاک برداری صورت گرفته است.
ایشان با اشاره به تولید 5555 رینگ سگمنت بیان کرد: تا کنون حدود 7878 متر توسط دستگاه TBM حفاری گردیده است و این دستگاه هم اکنون با عبور از ایستگاه A6 (بیمارستان نکویی) در فاصله 790 متری میدان پلیس مشغول به کار می باشد.
مهندس نیلیه با اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری و معارضین آن ایستگاه ادامه داد: لوله آب 300 میلی متری و تأسیسات برقی جهت ادامه کار جابجا شده است و چند درخت حاشیه ایستگاه نیز در حال جابجایی می باشند.
مدیر عامل سازمان قطار شهری با اشاره به احداث حداقل 6 ایستگاه جهت بهره برداری از پروژه خط A مترو قم تا اوایل سال 96 اظهار داشت: حدود 2400 متر دیگر از حفاری تونل مکانیزه باقی مانده است که در صورتی که دستگاه TBM به همین منوال به حفاری خود ادامه دهد تا چند ماه آینده پس از اتمام تونل مکانیزه و دمونتاژ شدن TBM عملیات نصب ریل انجام می شود و هم اکنون نیز اقدامات لازم جهت خرید و تأمین ناوگان مورد نیاز پروژه مترو قم در حال پیگیری می باشد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.