مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: از تمام ظرفیت های مالی نظیر: اوراق مشارکت، فاینانس، صندوق توسعه ملی و اعتبارات دولتی جهت پیشبرد اهداف مترو و منوریل استفاده خواهیم کرد. (95/3/10)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، ابراهیم نیلیه بیان داشت: با عنایت به اینکه تأمین هزینه های سنگین احداث پروژه های مترو و منوریل تنها از طریق تخصیص اعتبارات دولتی و شهرداری امکان پذیر نیست، لذا در همین راستا باید از دیگر ظرفیت های تأمین مالی نظیر اوراق مشارکت، فاینانس، صندوق توسعه ملی و سایر موارد مانند انعقاد قراردادهای BOT و ... استفاده کنیم.
ایشان با اشاره به انتشار اوراق مشارکت در سال گذشته اظهار داشت: با زحمات فراوان و پیگیری های انجام شده در اواخر سال 93 و ابتدای سال 94 در دو مرحله، 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پروژه خط A مترو قم به عاملیت بانک شهر فروخته شد و با تزریق تدریجی این پول به پروژه مترو شاهد پیشرفت های چشم گیر و رکورد های ملی حفاری تونل در این پروژه بوده ایم.
مهندس نیلیه با اشاره به مزایای استفاده از اوراق مشارکت تصریح کرد: اوراق مشارکت مترو اولین تجربه شهر قم برای تأمین بخشی از هزینه های احداث پروژه های ریلی این شهر می باشد و امید داریم در آینده بتوانیم دوباره از این منبع تأمین مالی جهت تکمیل پروژه های ریلی شهری استفاده نماییم.
وی با اشاره به فاینانس جهت تأمین واگن های مورد نیاز پروژه مترو افزود: هم اکنون در حال مذاکره با شرکت های مختلف روسی، چینی، اروپایی و ژاپنی جهت تأمین واگن ها و تجهیزات مورد نیاز از طریق فاینانس با حداقل سود مشارکت و حداکثر کیفیت هستیم و در این زمینه نیز جلسات متعددی با شرکت های مذکور صورت گرفته است. همچنین تا کنون این جلسات منجر به ایجاد تفاهم نامه های اولیه با برخی از شرکت های خارجی شده است که این امر جهت حصول اطمینان از میزان کمیت و کیفیت خدمات آن شرکت ها در حاصل بررسی و تحقیق بیشتر می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری درباره استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای پروژه های ریلی شهر قم گفت:
سالهای قبل این سازمان پیگیری های لازم جهت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ 40 میلیون دلار برای تأمین ناوگان و تجهیزات مورد نیاز پروژه منوریل را انجام داده است و نیز موفق به اخذ مصوبه عاملیت بانک تجارت شده است و این موضوع به علت استفاده از سایر منابع تأمین مالی مانند اوراق مشارکت موقتاً متوقف شده است که بایستی دوباره این طرح پیگیری شود.
منبع: روابط عمومی سازمان قطار شهری قم
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.