دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم، سیدمحمد آقامیری سه شنبه شب در جلسه شورای قطار شهری قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه مترو از طرحهای بسیار مهم استان به شمار میآید اظهار داشت: برای این طرح نسبت به برآورد جمعیت تحت پوشش، مطالعههای خوبی انجام پذیرفته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسیر این طرح تقریبا درست است یادآور شد: مسیر مترو باید به گونهای طراحی شود که بار ترافیکی را کاهش دهد، و مسافرپذیر باشد.
وی ادامه داد: خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است، فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.
استاندار قم تصریح کرد: همچنین خط B مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان میرسد.
محمدرضا انگشت باف به عنوان مدیر عامل سازمان قطار شهری در ابتدای جلسه گزارشی از وضعیت پروژه های مترو و منوریل قم ارائه نمود و خواستار حمایت همه مسئولین استانی و شهری از توسعه حمل و نقل ریلی در سطح شهر مقدس قم جهت ارائه خدمات جابجایی آسان به زائرین و مجاورین حرم کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) شد.
دکتر آقا میری نیز درپایان ضمن تشکر از همه دست اندرکارانی که از ابتدا تا کنون با توجه به همه محدودیت ها و شرایط تحریم های ظالمانه، سهمی در پیشرفت پروژه های ریلی شهر مقدس قم داشته اند، احصای راهکارهای موثر برای بهره برداری هر چه سریعتر از طرح قطار شهری قم جهت جلوگیری از استهلاک سازه های این طرح را لازم و ضروری دانست.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.