عملیات اجرایی تکمیل ایستگاه منوریل میدان مطهری جهت بهره برداری آزمایشی از پروژه کلید خورد.(95/3/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، ابراهیم نیلیه گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده که منوریل تا اواخر سال 95 به مرحله مسافرگیری آزمایشی برسد و در همین راستا می باید ایستگاه های فرهنگیان، رضوی و مطهری در مسیر این پروژه از عوارضی کاشان تا میدان مطهری به طول 4.7 کیلومتر تکمیل گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری اظهار داشت: هم اکنون ایستگاه مطهری و فرهنگیان درحال انجام عملیات عمرانی می باشند.
ایشان ادامه داد: ایستگاه منوریل میدان مطهری مهمترین ایستگاه این پروژه می باشد که محل تلاقی با خط A مترو است. این ایستگاه به دلیل جانمایی در کنار مسیر رودخانه دارای طراحی و معماری خاص بوده و در سه طبقه زیرزمین، همکف و تراز سکو اجرا خواهد شد.
وی افزود: سعی شده است طراحی این ایستگاه به دلیل قرار گرفتن در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد امام حسن عسکری (ع) با بافت اسلامی ایرانی اطراف خود همخوانی داشته باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری بیان داشت: همزمان با تکمیل مسیر و ایستگاه های این پروژه، موضوع تأمین ناوگان مورد نیاز جهت بهره برداری آزمایشی در حال پیگیری و انجام می باشد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.