مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
به گزارش واحد خبر سازمان قطارشهری شهرداری قم، صبح روز دوشنبه مورخ1402/7/10 در جلسه بررسی مسائل مترو قم با حضور رئیس شورای اسلامی شهر قم، شهردار قم، مدیر عامل سازمان قطار شهری قم و جمعی از مدیران ارشد قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به میزبانی فرمانده سپاه استان قم برگزار گردید.
این جلسه که در آستانه میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار گردید، امید آفرینی و بیان اهمیت فعالیت های انجام شده در پروژه مترو قم در شرایط تحریم کشور و تبدیل آن به فرصت با استفاده از ظرفیت و توانمندیهای داخلی به عنوان یک الگو در سطح ملی می تواند باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای جوانان و تولید کنندگان داخل کشور شود.
سردار موحد فرمانده سپاه استان قم در این جلسه با تقدیر از زحمات مسئولین شهری و همچنین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در پیشبرد پروژه ملی مترو قم، آن را دستاوردی بزرگ برای شهر مقدس قم دانست که میتواند به عنوان خدمتی بزرگ در اختیار شهروندان و زائرین کریمه اهل بیت(س) قرار گیرد.
در پایان جلسه نیز بر راه اندازی فاز نخست پروژه و پیگیری هر چه سریعتر واگن های مترو تأکید و مقرر گردید تمام موانع و مشکلات پیش رو، با هم افزایی طرفین قرارداد، مرتفع گردد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.