مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در بازدید از چهارمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، منوریل قم را پروژهای قابل دفاع و تاثیرگذار دانست. (95/2/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از تین نیوز، ابراهیم نیلیه قضاوتهای موجود درباره منوریل را زودهنگام و در برخی موارد غیرواقعی خواند: برای اینکه بگوییم منوریل خوب است یا بد، فعلا زود است چون ما یک روش جدید جابهجایی را وارد ایران کردهایم که هنوز کاملا اجرایی نشده است.
نیلیه با گریزی به رسانهها و اخبار 20 سال پیش درباره متروی تهران، قضاوتهای امروز درباره منوریل را طبیعی میداند، چراکه آن سالها بسیاری میگفتد مترو حطرناک است و آدم دلش نمیخواهد زیر زمین برود و ... .
به اعتقاد او منوریل یک سری محاسن جدی دارد، از جمله اینکه نسبتا بیصداست، یعنی در حالت عادی حرکت، صدای تولید شده از منوریل 75 دسیبل است، اما مترو 200 تا 300 دسیبل صدا ایجاد میکند. همچنین منوریل لرزش ندارد و به دلیل اینکه روی زمین است، مسافر احساس خفقان ندارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه اطمینان دارد تا 15 سال دیگر، بیشتر کلانشهرهای کشور منوریل خواهند داشت و منوریل قم سرالگوی سایر شهرها خواهد شد، منوریل را یک وسیله پیشرفته برای جابهجایی مسافر و استفاده توریستی خواند که البته یک اشتباه در آغاز کارش کمی وضعیت را سخت کرده است: متاسفانه در زمان آغاز کار، به اشتباه پروژه را از آخر خط شروع کردهاند چون این مسیر راحتتر و کممسافرتر بوده است.
به اعتقاد او اگر از اول مسیر درست تعیین شده و کار منوریل از پردیسان آغاز میشد، حالا شهروندان مسیر ده کیلومتری پردیسان تا حرم را بهجای 45 دقیقه در ده دقیقه و با آسایش بسیار بالایی طی میکردند.
نیلیه درباره تاثیر وضعیت فعلی کشور پس از اجرای برجام بر فعالیت تخصصی آنها میگوید تا پیش از این نمیتوانستند از کشورهای اروپایی و حتی ژاپن، چک و ... ارتباطی برقرار کنند و آنها نه تنها برای سرمایهگذاری نمیآمدند که حتی قطعه هم به شرکتهای ایرانی نمیفروختند؛ اما حالا بسیاری از کشورهای اروپایی و ژاپنی در چندماه گذشته آمدهاند و مذاکراتی داشتهاند که از این بازار سهمی ببرند.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.