روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، فرماندار و رئيس حكومت لين شيا چين به همراه معاون دبيركل، رئيس بازرگاني، رئيس برنامه ريزي و مطالعات و معاون نمايندگي وزارت خارجه چين در لين شيا و جمعي از مديران استان (95/2/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، در طی این بازدید که با حضور جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری همراه بود، هیأت چینی با بازدید از تونل خط A متروی قم در جریان آخرین پیشرفت های آن پروژه قرار گرفتند.
در این بازدید که با هدف آشنایی هیأت چینی از فرصتها و ظرفیت های سرمایه گذاری در استان قم برگزار شده بود مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امید است بتوان با همت و همدلی مسئولان استانی و ملی از مشاركت سرمايه گذاران خارجي به صورت فاینانس در توسعه و تکمیل خط A مترو و نیز خطوط آینده مترو قم استفاده کرد و نیز افزود در زمينه تجهيز ناوگان مترو و تكميل آن ۲۰۰ ميليون يورو آمادگي فاينانس وجود دارد و ميتوانيم با سرمايه گذاران خارجي مشاركت داشته باشیم.
در حاشیه این بازدید مهندس نیلیه با بیان پیشرفت 80 درصدی تونل مترو و اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری فزود: این ایستگاه به واسطه تلاقی با ایستگاه منوریل میدان مطهری و نیز همجواری با حرم مطهر حضرت معصومه س، مهم ترین ایستگاه خط A مترو قم به شمار می آید و يكي از بزرگترين ايستگاه هاي مترو در این پروژه می باشد و سعي داريم در اين محل يك مجتمع ايستگاهي شامل مراكز اداري و تجاري ايجاد شود.
ایشان با تشریح برنامه زمان بندی احداث آن ایستگاه بیان داشت: طبق برنامه زمانبندی مقرر گشته با کار شبانه روزی، تا 8 ماه آینده عملیات زیربنایی آن ایستگاه به پایان رسد و با جمع آوری حصارها دوباره وضعیت ترافیکی میدان مطهری به حالت قبل باز گردد و این در شرايطي است كه معمولا در هيچ جاي دنيا اتمام چنين طرحهايي كمتر از ۲۴ ماه امكان پذير نيست.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.