مهندس ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم از تكميل و بهره برداري فاز نخست متروي قم در اوايل سال ۹۶ خبر داد.(95/2/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، ابراهيم نيليه با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ايستگاه مترو قم در ميدان شهيد مطهري با بيان اين مطلب، اظهار داشت: طبق وعده داده شده به شهروندان اين طرح حداكثر ظرف مدت ۸ ماه به پايان خواهد رسيد، در شرايطي كه معمولا در هيچ جاي دنيا اتمام چنين طرحهايي كمتر از ۲۴ ماه امكانپذير نيست.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: تكميل ايستگاه شهيد مطهري متروي قم نيازمند ۵۵۰ ميليارد ريال اعتبار است.
وي درتبيين چگونگي اين ايستگاه مترو تصريح كرد: از آنجا كه ايستگاه شهيد مطهري به صورت رو باز پيش بيني شده است، از اين رو ما مجبوريم ۱۰ متر از سطح خيابان را برداريم، تا عمليات پوشش دو سقف ايستگاه را اجرا كنيم.
وي با بيان اينكه موسسه حرا وابسته به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) به عنوان پيمانكار اين طرح قول داده كه با دو شيفت كاري اجراي پروژه را به پيش ببرد، اضافه كرد: با توجه به اينكه ميدان مطهري از معابر پر تردد قم به شمار مي رود، اين پروژه بايد هر چه زودتر به پايان برسد تا مشكلات عبور و مرور در اين نقطه از شهر بر طرف شود.
نيليه با بيان اينكه ۵۰ درصد اعتبار طرح قطار شهري دولتي و ۵۰ ديگر آن بر عهده شهرداري قم است، اذعان داشت: اعتبار سال گذشته اين طرح ۶۴۰ ميليارد ريال بوده كه دولت تنها ۱۴۰ ميليارد ريال آن را پرداخت كرده و ۵۴۰ ميليارد ريال بدهكار است.
وي گفت: اعتبار سال جاري متروي قم نيز ۶۴۰ ميليارد ريال است كه تاكنون دولت مبلغي را پرداخت نكرده است، ولي به منظور تامين نقدينگي لازم قول هاي مساعدي از طرف شهردار و استاندار داده شده تا هر چه سريعتر اين طرح را به جلو هدايت كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان توضيحاتي در خصوص فاز نخست پروژه مذكور، تصريح كرد: فاز اول متروي قم از قلعه كامكار در ابتداي جاده قم - جعفريه آغاز و تا مسجد مقدس جمكران امتداد پيدا مي كند.
نيليه مسافت خط A مترو را ۱۴.۸كيلومتر عنوان كرد، و افزود: درحال حاضر حفاري مكانيزه اين طرح تا بيمارستان نكويي انجام شده و اميدواريم تا ۶ ماه ديگر به پايان برسد تا مابقي كار حفاري را با دست انجام دهيم.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم با بيان اينكه فاز نخست متروي قم حداكثر اوائل سال ۹۶ به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري شامل ۵ايستگاه است كه سه ايستگاه آن در اين مرحله تكميل و دو ايستگاه ديگر نيز كارهاي مربوط به سفت كاري آن انجام، و اقدامات تكميلي و نازك كاري آن نيز در مرحله بعد انجام خواهد شد.
وي همچنين تامين ناوگان مترو و تجهيزات برق آن را از جمله مشكلات فاز نخست اين طرح ذكر كرد، و ابراز اميدواري كرد: فاز دوم مترو نيز تا سه سال آينده به بهره برداري برسد.
نيليه همچنين با تاكيد بر اينكه طبق برآوردهاي انجام شده اتمام اين پروژه به مبلغي در حدود ۶ هزار ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، خاطر نشان كرد: تاكنون بر اساس قرار داد قبلي و صورت وضعيت ارائه شده از سوي پيمانكار در حدود يكهزار و ۳۰۰ ميليارد ريال هزينه شده است ولي طبق ادعاي پيمانكار با توجه به افزايش قيمت ها بايد اين قرار مورد بازنگري قرار گيرد، كه البته اين موضوع بستگي به نظر معاونت راهبردي رياست جمهوري و راهكاري كه او ارائه مي دهد، دارد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.