مهندس ابراهيم نيليه مديرعامل سازمان قطار شهري قم گفت: سرمايه گذاران خارجي مي توانند در تجهيز و تكميل خط مترو قم با سازمان قطار شهري و شهرداري قم مشاركت داشته باشند.(95/2/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، ابراهيم نيليه در نشست مشترك مديران شهري با فرماندار و نماينده رئيس جمهور چين در شهر لين شيا ، با اشاره به خطوط حمل و نقل ريلي پيش بيني شده در قم اظهار كرد: در قم مراحل احداث خطوط مترو و منوريل در حال تكميل است.
وي به قابليت ها و جزئيات پروژه مترو در قم اشاره كرد و افزود: مسير حفاري تونل مترو تقريبا ۸۰ درصد پيشرفت دارد و يكي از بزرگترين ايستگاه هاي مترو در ميدان شهيد مطهري در مرحله شروع است و سعي داريم در اين محل يك مجتمع ايستگاهي شامل مراكز اداري و تجاري ايجاد شود.
وي با بيان اينكه سرمايه گذاران مي توانند در زمينه تكميل خطوط مترو در قم مشاركت كنند، خاطرنشان كرد: خريد و تامين تجهيزات مترو از جمله ريلها، واگن ها و... جزو قابليت هاي مشاركت سرمايه گذاران در مترو است.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم افزود: در زمينه تجهيز ناوگان مترو و تكميل آن ۲۰۰ ميليون يورو آمادگي فاينانس وجود دارد و ميتوانيم با سرمايه گذاران خارجي مشاركت كنيم.
نيليه با بيان اينكه تونل هاي مترو قريب به ۳۰ متر زير زمين حفر شده است، تصريح كرد: برنامه داريم با تسريع در عمليات اجرايي مترو، آن را ظرف يك سال آينده به بهره برداري برسانيم.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.