ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت:حفاري تونل مكانيزه مترو از سمت قلعه كامكار به مسجد مقدس جمكران از مرز ۷ هزار و صد متر گذشت.(95/01/22)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم ابراهيم نيليه با اشاره به پروژه مترو قم اظهار كرد: پروژه خطA قطار شهري شمال غربي قم را به جنوب شرقي آن متصل ميكند كه موقعيت خط A متروي قم با حفظ دسترسيهاي محلي، از مسجد مقدس جمكران آغاز و با عبور از ميدان وليعصر، ميدان پليس، چهل اختران، تقاطع عمار ياسر، ميدان مطهري، ميدان سعيدي، ميدان معصوميه و بلوار كشاورز در نهايت در قلعه كامكار خاتمه پيدا ميكند.
وي با بيان اينكه احداث ايستگاه ميدان مطهري در آينده نزديك شروع به كار خواهد شدگفت: براي تأمين ناوگان مورد نياز متروي قم با چند شركت ساخت واگن در داخل مذاكره شده است كه بر اساس برنامه مقرر شده چهار رام قطار در اختيار اين پروژه قرار مي گيرد و نيز مذاكراتي با يك شركت خارجي براي تأمين مالي پروژه به صورت فاينانس انجام شده است.
نيليه خاطرنشان كرد: دستگاه عظيم حفاري مكانيزه EPB_ TBM با قطر حفاري ۹.۳۶ متر، اكنون از مرز حفاري تجمعي ۷ هزار و صد متر گذشته و در صورتي كه دستگاه TBM به همين نحو و طبق برنامه زمانبندي به حركت خود ادامه دهد تا مهر ماه ۹۵ به ميدان وليعصر خواهد رسيد و در آنجا بعد از دمونتاژ شدن آن دستگاه تونل مكانيزه به تونل سنتي ملحق خواهد شد.
وي با بيان اينكه اكنون با فعاليت كارخانه سگمنت، توليد تجمعي سگمنت ۵ هزار و ۴۵۱ رينگ است، افزود: در اين پروژه حجم خاكبرداري تونل روزانه به طول ميانگين ۱۵ متر، حدود هزار و ۵۰۰ متر مكعب در هر روز است.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم اظهار كرد: طول كل مسير پروژه ۱۴.۸ كيلو متر است كه ۱۰.۳ كيلومتر آن را تونل مكانيزه تشكيل ميدهد و چهار كيلومتر از كل مسير نيز تونل سنتي از ميدان حضرت وليعصر (عج) تا مسجد مقدس جمكران است كه تا كنون ۸۱۶ متر از تونل سنتي به صورت غير مكانيزه حفاري شده است.
وي يادآور شد: اكنون دستگاه TBM در فاصله حدود ۳۴۰ متري ميدان ميرزاي قمي (بيمارستان نكويي) كوچه شهيد مدرس است، كه روزانه به طور متوسط ۱۵ متر پيشروي خواهد داشت.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها، شاهد کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.
به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.