ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت:حفاري تونل مكانيزه مترو از سمت قلعه كامكار به مسجد مقدس جمكران از مرز ۷ هزار و صد متر گذشت.(95/01/22)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم ابراهيم نيليه با اشاره به پروژه مترو قم اظهار كرد: پروژه خطA قطار شهري شمال غربي قم را به جنوب شرقي آن متصل ميكند كه موقعيت خط A متروي قم با حفظ دسترسيهاي محلي، از مسجد مقدس جمكران آغاز و با عبور از ميدان وليعصر، ميدان پليس، چهل اختران، تقاطع عمار ياسر، ميدان مطهري، ميدان سعيدي، ميدان معصوميه و بلوار كشاورز در نهايت در قلعه كامكار خاتمه پيدا ميكند.
وي با بيان اينكه احداث ايستگاه ميدان مطهري در آينده نزديك شروع به كار خواهد شدگفت: براي تأمين ناوگان مورد نياز متروي قم با چند شركت ساخت واگن در داخل مذاكره شده است كه بر اساس برنامه مقرر شده چهار رام قطار در اختيار اين پروژه قرار مي گيرد و نيز مذاكراتي با يك شركت خارجي براي تأمين مالي پروژه به صورت فاينانس انجام شده است.
نيليه خاطرنشان كرد: دستگاه عظيم حفاري مكانيزه EPB_ TBM با قطر حفاري ۹.۳۶ متر، اكنون از مرز حفاري تجمعي ۷ هزار و صد متر گذشته و در صورتي كه دستگاه TBM به همين نحو و طبق برنامه زمانبندي به حركت خود ادامه دهد تا مهر ماه ۹۵ به ميدان وليعصر خواهد رسيد و در آنجا بعد از دمونتاژ شدن آن دستگاه تونل مكانيزه به تونل سنتي ملحق خواهد شد.
وي با بيان اينكه اكنون با فعاليت كارخانه سگمنت، توليد تجمعي سگمنت ۵ هزار و ۴۵۱ رينگ است، افزود: در اين پروژه حجم خاكبرداري تونل روزانه به طول ميانگين ۱۵ متر، حدود هزار و ۵۰۰ متر مكعب در هر روز است.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم اظهار كرد: طول كل مسير پروژه ۱۴.۸ كيلو متر است كه ۱۰.۳ كيلومتر آن را تونل مكانيزه تشكيل ميدهد و چهار كيلومتر از كل مسير نيز تونل سنتي از ميدان حضرت وليعصر (عج) تا مسجد مقدس جمكران است كه تا كنون ۸۱۶ متر از تونل سنتي به صورت غير مكانيزه حفاري شده است.
وي يادآور شد: اكنون دستگاه TBM در فاصله حدود ۳۴۰ متري ميدان ميرزاي قمي (بيمارستان نكويي) كوچه شهيد مدرس است، كه روزانه به طور متوسط ۱۵ متر پيشروي خواهد داشت.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.