دكتر سقائيان نژاد شهردار قم با اشاره به اينكه براي تامين واگنهاي قطار شهري مذاكرات در حال انجام است، گفت:در صورت تامين اين واگنها فاز اول قطار شهري تا پايان سال ۹۵ به بهره برداري ميرسد. ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
شهردار قم گفت:در مورد پروژه قطار شهری جلسه اي را با شركت واگن سازي پارس داشتيم چرا كه گلوگاه اين پروژه تهيه سه رام واگن است و اين شركت قول داده در عرض ۱۰ ماه در صورتي كه قرار دادشان ادامه داشته باشد، سه رام واگن را تحويل دهند.
وي تصريح كرد: اگر اين سه رام واگن داده شود، به طور حتم اين مساله كليدي حل مي شود، و فقط معضل بعدي در مورد اين پروژه ايستگاه هاي آن است، كه البته ضرورتي ندارد كه همه ۵ يا ۶ ايستگاه از قلعه كامكار تا ميدان شهيد مطهري به انجام برسد.
سقائيان نژاد اضافه كرد: ما مي توانيم يك در ميان اين ايستگاه ها را آماده كنيم، چرا كه اگر سه تا ايستگاه آماده شود كه اين امكان با دو شيفته كردن كار پروژه قابل عملياتي شدن است، به نظر مي رسد بتوانيم تا پايان سال ۹۵ فاز نخست قطار شهري كه حدود ۵.۲ دهم كيلومتر است را راه اندازي كنيم.
سقائيان نژاد همچنين با بيان اينكه پروژه منوريل نيز به ۱۸ واگن نياز دارد، تصريح كرد: براي تهيه اين تعداد واگن اقدامات لازم بر اساس نظارت يك شركت ايتاليايي در حال انجام است، و به شدت تلاش داريم تا اواسط سال ۹۵ اين پروژه نيز راه اندازي شود.
منبع: اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.