دكتر سقائيان نژاد شهردار قم با اشاره به اينكه براي تامين واگنهاي قطار شهري مذاكرات در حال انجام است، گفت:در صورت تامين اين واگنها فاز اول قطار شهري تا پايان سال ۹۵ به بهره برداري ميرسد. ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
شهردار قم گفت:در مورد پروژه قطار شهری جلسه اي را با شركت واگن سازي پارس داشتيم چرا كه گلوگاه اين پروژه تهيه سه رام واگن است و اين شركت قول داده در عرض ۱۰ ماه در صورتي كه قرار دادشان ادامه داشته باشد، سه رام واگن را تحويل دهند.
وي تصريح كرد: اگر اين سه رام واگن داده شود، به طور حتم اين مساله كليدي حل مي شود، و فقط معضل بعدي در مورد اين پروژه ايستگاه هاي آن است، كه البته ضرورتي ندارد كه همه ۵ يا ۶ ايستگاه از قلعه كامكار تا ميدان شهيد مطهري به انجام برسد.
سقائيان نژاد اضافه كرد: ما مي توانيم يك در ميان اين ايستگاه ها را آماده كنيم، چرا كه اگر سه تا ايستگاه آماده شود كه اين امكان با دو شيفته كردن كار پروژه قابل عملياتي شدن است، به نظر مي رسد بتوانيم تا پايان سال ۹۵ فاز نخست قطار شهري كه حدود ۵.۲ دهم كيلومتر است را راه اندازي كنيم.
سقائيان نژاد همچنين با بيان اينكه پروژه منوريل نيز به ۱۸ واگن نياز دارد، تصريح كرد: براي تهيه اين تعداد واگن اقدامات لازم بر اساس نظارت يك شركت ايتاليايي در حال انجام است، و به شدت تلاش داريم تا اواسط سال ۹۵ اين پروژه نيز راه اندازي شود.
منبع: اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.