به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، صبح روز یکشنبه 11 بهمن 94، تعدادی از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از پروژه مترو و منوریل قم بازدید بعمل آوردند.(94/11/11)
طی این بازدید که همراه برخی از مدیران سازمان قطار شهری و حضور مشاوران و پیمانکاران پروژه انجام شد، کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جریان آخرین وضعیت پیشرفت پروژه های مترو و منوریل قم قرار گرفتند. این بازدید از پروژه منوریل و واگن های تازه نصب شده آن آغاز گردید و طی آن مشاور پروژه منوریل پس از تشریح مراحل ساخت به تشریح سناریو بهره برداری آزمایشی و کامل از پروژه پرداخت. طبق برنامه ریزی انجام شده این سناریو در محدوده دپو (عوارضی قم کاشان) تا ایستگاه شهید مطهری (حرم مطهر) به طول 4.7 کیلومتر و با 6 ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید. کارشناسان سازمان مدیریت اظهار کردند با وجود عدم تخصیص منابع مالی مناسب به پروژه های ریلی قم، با این حال شاهد پیشرفت چشمگیر در این پروژه ها نسبت به آخرین بازدید انجام شده در اوایل سال جاری می باشیم. سپس ایشان در ادامه از پست برق 63/20 کیلوولت نواب و انبار تجهیزات پروژه منوریل بازدید کرده و ابراز امیدواری کردند که با توجه به تأمین اکثر تجهیزات مورد نیاز، به بزودی شاهد بهره برداری و ارائه خدمات به مجاورین و زائرین گرامی حرم کریمه اهل بیت (س) باشیم. در ادامه ایشان از پروژه مترو قم و روند حفاری تونل مکانیزه دیدن کردند و با ابراز خشنودی از پیشرفت 60 درصدی مسیر پروژه ابراز داشتند که بتوان با تخصیص به موقع و حداکثری منابع مالی فاز اول بهره برداری این طرح به طول 5 کیلومتر حد فاصل منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را طبق برنامه زمانبندی به مرحله بهره برداری رساند. در پایان جلسه ای با حضور جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید و از حمایت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی از پروژه های ریلی قم تقدیر بعمل آمد.
منبع: روابط عمومی سازمان قطار شهری
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.