مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به تأمین بیش از 50 درصد تجهیزات قطار شهری قم توسط شرکتهای داخلی خبر داد.
منصور درویشی در گفتوگو با شهرنیوز، در رابطه با تأمین تجهیزات سیستم تهویه قطار شهری قم اظهار داشت: قسمت اعظم تأمین بسته تهویه توسط قراردادهای داخلی تأمینشده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه برنامهریزی اولیه تهیه بستههای اطفای حریق توسط شرکتهای اروپایی بوده، گفت: با توجه به سیاست توسعه استفاده از تولیدات استاندارد ایرانی درنهایت تولید کپسول و متعلقات دیگر بستههای اطفا به شرکتهای ایرانی سپرده شد.
درویشی با اشاره به اینکه سیستم دریافت کرایه و کارت بلیت هم توسط شرکتهای ایرانی تأمین و نصب میشود، افزود: تأمین این سیستمها نیز در طرحهای اولیه توسط شرکتهای اروپایی پیشبینیشده بود که در برنامهریزی مجدد مقرر شد این اقلام توسط شرکتهای بومی و ایرانی انجام شود.
وی با اشاره اینکه استفاده از تجهیزات تولید داخل در ۱۰ الی ۱۱ بسته از تجهیزات موردنیاز مترو پیشبینیشده است، تأکید کرد: الگوی بومیسازی و تعاملی که با شرکتهای ایرانی در اجرای پروژه قطار شهری صورت گرفته است میتواند به توسعه بازار این شرکتها نیز بیانجامد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه بیشتر از ۵۰ درصد قرارداد بستههای تجهیزات قطارشهری قم با شرکتهای داخلی است، تأکید کرد: این شرکتها به شکلی که برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد اقدام میکنند به عنوان مثال در موردی که تهیه یک قطعه در ایران هزینه بیشتری از واردکردن آن دارد ممکن است متناسبت با متد تولیدی کارخانه برای تهیه آن از ابزارهای وارداتی هم استفاده کرده اما در نهایت قطعات را مونتاژ کنند.
درویشی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدات داخلی در قطار شهری به اشتغالزایی کمک کرده است، افزود: این موضوع باعث اشتغالزایی بیشتر میشود و برای شرکتها که با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم میکنند ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر را به همراه دارد.
وی افزود: شرکتهای ایرانی که تولیدات استاندارد و باکیفیتی دارند میتوانند در قالب پروژه مترو قم جایی برای اثبات و معرفی بیشتر تولیدات خودشان داشته باشند.***
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.