متمم بودجه سال ۱۳۹۹ قطار شهری در شورای اسلامی شهر قم تصویب شد
لایحه اخذ مجوّز متمم بودجه سال ۱۳۹۹ قطار شهری قم از دستورجلسه های یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم بود که امروز برگزار شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم در این باره بیان داشت: پیشنهاد افزایش این بودجه از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بر اساس افزایش تعداد نیروهای شرکتی برای افتتاح فاز یک خط یک مترو قم بوده است.
مجید اخوان افزود: این مطلب البته دارای ابهاماتی بود، ولی در نهایت با موافقت اعضای کمیسیون رو به رو شد.
معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این باره گفت: سیاست شهرداری در موضوع قطار شهری، واگذاری کل پروژه و اقدام اخیر نیز با هدف ایجاد مقدمه برای تأسیس شرکت بهره برداری قطار شهری صورت گرفته است.
محسن رنجبر اضافه کرد: نیروهای اضافه شده، نیروی شهرداری و نیروی شرکتی نیستند و قرارداد آنان به گونهای تنظیم میشود که در همان مجموعه شرکت بهره برداری تعریف خواهند شد.
و اما نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در این باره درخواست کرد تا عبارت «صرفا نیروهای فنی مورد نیاز جهت بهره برداری قطار شهری» برای اخذ این مجوز و مصوّبه از شورای اسلامی شهر لحاظ شود.
شهردار قم نیز در این باره به درخواست دو میلیاردی متمم از سوی قطار شهری اشاره کرد و بیان داشت: باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد. دکترسید مرتضی سقائیان نژاد همچنین توضیح داد که کل این متمم بودجه صرفا برای هزینه های پرسنلی نیست و در موارد دیگر نیز هزینه خواهد شد.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر قم با متمم ۶۰۰ میلیون تومانی بودجه سال جاری قطار شهری قم موافقت کردند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.