شهردار قم از پیش بینی هزار میلیارد تومان برای تکمیل فاز اول مترو قم خبر داد
به گزارش شهرنیوز؛ دکتر سیدمرتضی سقائیاننژاد در گفتوگو با خبرنگاران در حاشیه نشست شورای سازمان قطار شهری که برای بررسی مشکلات مترو قم که در استانداری برگزار شد، با اشاره به جلسه مشترک بررسی مشکلات مترو قم با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا اظهار کرد: با توجه به تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد قرار بر این شد که تا پایان سال ۹۹ فاز اول پروژه مترو به بهرهبرداری برسد.
وی بیان کرد: ما بیشتر دنبال این بودیم که پشتوانه مالی و مهندسی پروژه به سمتی رود که پروژه به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد و دست کم هزار میلیارد تومان برای فاز اول پروژه اعتبار نیاز است که پیشبینی شده است.
شهردار قم با تاکید بر اینکه نحوه پیشبرد پروژه و تعاملات مربوط به آن در این جلسه تعیین تکلیف شد تصریح کرد: فاز اول پروژه در ۵.۲ کیلومتر با ۲ ایستگاه افتتاح خواهد شد و ۴ ایستگاه دیگر به مرور راهاندازی میشود.
وی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما اتمام این فاز اول و افتتاح آن است و در سال ۱۴۰۰ ادامه آن را در دستور کار خواهیم داشت.
سقائیاننژاد با بیان اینکه حمل و نقل ریلی اگرچه پرهزینه است اما میتواند برای شهرها راهگشا باشد تصریح کرد: در قم سالیانه ۲۰ میلیون زائر داریم که این پروژه میتواند بسیاری از مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی را برطرف سازد
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.