دكتر سقائيان نژاد شهردار قم گفت: احداث خط دو مترو قم حدود ۲۰ هزار ميليارد ريال بودجه لازم دارد و براي اجراي اين طرح اميدوار به جذب فاينانس از كشور چين هستيم. (1394/11/04)
دكتر سقائيان نژاد افزود: قرار است از مجموع هزينه هاي احداث خط دو مترو قم نزديك به يك ميليارد يورو را به صورت فاينانس تامين كنيم، لذا اين مساله را با دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ميان گذاشتيم كه در چارچوب سفر رئيس جمهور چين به ايران و توافق ۵۰ ميليارد يورو فاينانس چيني ها در طرح هاي ايراني در قالب موافقت نامه ها، بخشي از فاينانس به مترو قم تزريق شود.
وي بيان داشت: با دو شركت چيني نيز مذاكراتي داشته ايم و براي اجراي فاينانس مترو قم از پيش پرونده اي را تشكيل گرديده كه اميدواريم پس از سفر رئيس جمهور چين به ايران به تصويب رسيده و شاهد تحقق پشتوانه اجرايي خط دو مترو قم باشيم.
شهردار قم همچنين با اشاره به اين كه خط يك مترو قم از قلعه كامكار شروع شده و به مسجد مقدس جمكران ختم مي شود بيان داشت: خط دو نيز به صورت قطري بر روي خط يك سوار شده و پرديسان قم را به شهرك شكوهيه مرتبط مي كند و در ميدان مطهري به خط يك ملحق مي شود.
وي طول خط دو مترو قم را نزديك به ۲۲ كيلومتر عنوان كرد.
شهردار قم با ابراز اميدواري از اينكه مترو قم سهمي از فاينانس چيني ها در طرح هاي عمراني كشور داشته باشد، افزود: اكنون كه عمليات اجرايي خط يك مترو را دنبال مي كنيم سعي داريم كه بلافاصله قراردادها و مناقصات خط دو را انجام دهيم و كارهاي اجرايي آن با وجود پشتوانه مالي ايجاد شود و تا شش سال آينده پروژه هاي ريلي در شهر قم به سرانجام مناسبي برسد.
احداث خط يك مترو قم از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، اين خط به طول ۱۴.۷ كيلومتر داراي ۱۴ ايستگاه شامل ايستگاه هاي جمكران، ميدان بقيه الله، ميدان وليعصر(عج)، زاويه، ميدان پليس، شهيد روحاني، چهل اختران، خيابان عمارياسر، ميدان شهيد مطهري، ميدان شهيد سعيدي، ميدان معصوميه، خيابان مطهري، ميدان كشاورز و قلعه كامكار است.
منبع: روابط عمومی شهردار مرکز
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.
جمعی از مسئولین و اساتید جامعه المصطفی از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو قم بازدید نمودند.
مسئول کنترل پروژه سازمان قطار شهری قم:اجرای 7400 متر مربع جاده سازی در دپو و پارکینگ مترو برای فاز اول خط 1 پروژه مترو قم پیش بینی شده است که در حال نهایی شدن است.
در ادامه بازدیدهای دوره ای، مدیر عامل سازمان قطار شهری قم، ظهر چهار شنبه مورخ 1402/03/31 از دپو و پارکینگ مترو درکارگاه قلعه کامکار بازدید نمود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: کاهش اعتبارات مورد نیاز و افزایش چند برابری نرخ تجهیزات و مصالح طی سالهای اخیر ، مهمترین عامل تاخیر در اجرای مترو قم می باشد.
مدیر پروژه ایستگاه A12 مترو قم: فرونشست سطحی زمین در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) در اثر مشکلات تأسیسات زیر سطحی بوده و ارتباطی به عملیات اجرای پروژه مترو ندارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از کارگاه عمرانی مصلی تهران بازدید نمود.
بنا به پیشنهاد شهردار قم و با حکم استاندار قم، محمدرضا انگشت باف به عنوان مدیر عامل سازمان قطارشهری شهرداری قم منصوب شد.
تکمیل فاز نخست و توسعه فاز دوم خط 1 مترو قم نیازمند تخصیص و تزریق به موقع منابع مالی می باشد.