ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

خط دو متروي قم به ۲۰ هزار ميليارد ريال بودجه نيازمند است

05 بهمن 1394

دكتر سقائيان نژاد شهردار قم گفت: احداث خط دو مترو قم حدود ۲۰ هزار ميليارد ريال بودجه لازم دارد و براي اجراي اين طرح اميدوار به جذب فاينانس از كشور چين هستيم. (1394/11/04)

image

دكتر سقائيان نژاد افزود: قرار است از مجموع هزينه هاي احداث خط دو مترو قم نزديك به يك ميليارد يورو را به صورت فاينانس تامين كنيم، لذا اين مساله را با دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ميان گذاشتيم كه در چارچوب سفر رئيس جمهور چين به ايران و توافق ۵۰ ميليارد يورو فاينانس چيني ها در طرح هاي ايراني در قالب موافقت نامه ها، بخشي از فاينانس به مترو قم تزريق شود.

وي بيان داشت: با دو شركت چيني نيز مذاكراتي داشته ايم و براي اجراي فاينانس مترو قم از پيش پرونده اي را تشكيل گرديده كه اميدواريم پس از سفر رئيس جمهور چين به ايران به تصويب رسيده و شاهد تحقق پشتوانه اجرايي خط دو مترو قم باشيم.

شهردار قم همچنين با اشاره به اين كه خط يك مترو قم از قلعه كامكار شروع شده و به مسجد مقدس جمكران ختم مي شود بيان داشت: خط دو نيز به صورت قطري بر روي خط يك سوار شده و پرديسان قم را به شهرك شكوهيه مرتبط مي كند و در ميدان مطهري به خط يك ملحق مي شود.

وي طول خط دو مترو قم را نزديك به ۲۲ كيلومتر عنوان كرد.

شهردار قم با ابراز اميدواري از اينكه مترو قم سهمي از فاينانس چيني ها در طرح هاي عمراني كشور داشته باشد، افزود: اكنون كه عمليات اجرايي خط يك مترو را دنبال مي كنيم سعي داريم كه بلافاصله قراردادها و مناقصات خط دو را انجام دهيم و كارهاي اجرايي آن با وجود پشتوانه مالي ايجاد شود و تا شش سال آينده پروژه هاي ريلي در شهر قم به سرانجام مناسبي برسد.

احداث خط يك مترو قم از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، اين خط به طول ۱۴.۷ كيلومتر داراي ۱۴ ايستگاه شامل ايستگاه هاي جمكران، ميدان بقيه الله، ميدان وليعصر(عج)، زاويه، ميدان پليس، شهيد روحاني، چهل اختران، خيابان عمارياسر، ميدان شهيد مطهري، ميدان شهيد سعيدي، ميدان معصوميه، خيابان مطهري، ميدان كشاورز و قلعه كامكار است.

منبع: روابط عمومی شهردار مرکز

تگ ها :
آخرین اخبار

بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.