دو تفاهم نامه همکاری راجع به فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم به روشEPCF، بین سازمان قطار شهری به نمایندگی جناب آقای مهندس نیلیه و شرکت نورینکو چین به نمایندگی آقای وانگ یتائو، قائم مقام مدیر عامل شرکت نورینکو امضاء شد. 1394/11/01
به گزارش واحد روابط عمومی طی جلسهای که در محل سازمان قطار شهری قم با حضور نمایندگان آن سازمان و نمایندگان شرکت بین المللی نورینکو چین برگزار شد، دو تفاهم نامه همکاری فاینانس فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم، پس از ساعت ها بحث و بررسی به امضاء طرفین رسید.
در این جلسه مدیر عامل سازمان قطار شهری با تأکید بر تسریع روند ساخت پروژه های ریلی شهری قم، ابراز امیدواری کرد که بتوان از طریق فاینانس بخشی از هزینه های سنگین پروژه ها را تأمین نمود.
شرکت بین المللی نورینکو یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل ریلی، سیستم های حمل و نقل عمومی و انرژی های تجدید پذیر است که در چین و نیز سطح بین الملل در حال فعالیت می باشد. این شرکت بیش از 25 سال در پروژه های مختلف زیر ساختی در ایران فعالیت داشته است که از جمله می توان به فاینانس خط تهران-کرج، خط 4 و 3 مترو تهران و نیز مترو اهواز اشاره کرد. در این جلسه نماینده شرکت نورینکو با معرفی آن شرکت و پیشینه فعالیت های آن به ارائه توضیحاتی در حوزه پروژه های عمرانی در دست احداث خود و روند اجرایی آنها در ایران پرداخت.
طبق این تفاهم نامه ها طرف چینی تعهدات مربوط به مهندسی، تأمین، ساخت و خدمات مالی (فاینانس) فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم را بر عهده گرفت و مقرر گردید آن شرکت پس از انجام مطالعات، پیشنهاد فنی خود را به سازمان قطار شهری قم تقدیم کند و نیز تمام منابع مالی در دسترس را جهت ارزیابی و تصمیم گیری نهایی به طرف مقابل پیشنهاد نماید.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.