دو تفاهم نامه همکاری راجع به فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم به روشEPCF، بین سازمان قطار شهری به نمایندگی جناب آقای مهندس نیلیه و شرکت نورینکو چین به نمایندگی آقای وانگ یتائو، قائم مقام مدیر عامل شرکت نورینکو امضاء شد. 1394/11/01
به گزارش واحد روابط عمومی طی جلسهای که در محل سازمان قطار شهری قم با حضور نمایندگان آن سازمان و نمایندگان شرکت بین المللی نورینکو چین برگزار شد، دو تفاهم نامه همکاری فاینانس فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم، پس از ساعت ها بحث و بررسی به امضاء طرفین رسید.

در این جلسه مدیر عامل سازمان قطار شهری با تأکید بر تسریع روند ساخت پروژه های ریلی شهری قم، ابراز امیدواری کرد که بتوان از طریق فاینانس بخشی از هزینه های سنگین پروژه ها را تأمین نمود.
شرکت بین المللی نورینکو یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل ریلی، سیستم های حمل و نقل عمومی و انرژی های تجدید پذیر است که در چین و نیز سطح بین الملل در حال فعالیت می باشد. این شرکت بیش از 25 سال در پروژه های مختلف زیر ساختی در ایران فعالیت داشته است که از جمله می توان به فاینانس خط تهران-کرج، خط 4 و 3 مترو تهران و نیز مترو اهواز اشاره کرد. در این جلسه نماینده شرکت نورینکو با معرفی آن شرکت و پیشینه فعالیت های آن به ارائه توضیحاتی در حوزه پروژه های عمرانی در دست احداث خود و روند اجرایی آنها در ایران پرداخت.
طبق این تفاهم نامه ها طرف چینی تعهدات مربوط به مهندسی، تأمین، ساخت و خدمات مالی (فاینانس) فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم را بر عهده گرفت و مقرر گردید آن شرکت پس از انجام مطالعات، پیشنهاد فنی خود را به سازمان قطار شهری قم تقدیم کند و نیز تمام منابع مالی در دسترس را جهت ارزیابی و تصمیم گیری نهایی به طرف مقابل پیشنهاد نماید.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.