مانور "شرایط اضطراری" در ایستگاه مترو میدان کشاورز همزمان با هفته آتش نشانی و ایمنی برگزار شد و عوامل مدیریت بحران شهرداری منطقه 6 قم جهت خدمات رسانی به محل سومین مانور اختصاصی ویژه حفاری تونل مترو اعزام شدند.(تاریخ انتشار 98/7/11)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، سومین مانور اختصاصی ویژه حفاری تونل مترو و آمادگی و هماهنگی بین دستگاهی در شرایط اضطراری صبح امروز در مترو ایستگاه میدان کشاورز با حضور تمامی دستگاههای امداد و نجات، خدمات رسان، انتظامی و راهور در محدوده میدان کشاور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، طبق سناریوی فرضی، در اثر انفجار، ریزش تونل مترو در میدان کشاورز به وقوع پیوست و با همکاری ادارات تخصصی و عمومی مانور جستجو و نجات شهری انجام شد.
علی حاتمی فرد شهردار منطقه شش با بیان اینکه نوع این مانور مدیریتی و عملیاتی بود، گفت: این مانور با هدف ارتقاء آمادگی و ایجاد هماهنگی نیروهای درون سازمانی و برون سازمانی در کلیه سطوح فرماندهی و عملی، تقویت هدایت پذیری نیروهای مردمی و عملیاتی در پاسخگویی به درخواستهای فرماندهی بالاتر، عملیاتی کردن ستاد بحران اماکن،محله و ناحیه، ارتقاء سطح آمادگی و سرعت عمل نیروهای دوام و بازبینی توانایی ها و سنجش نقاط ضعف و قوت برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این مانور نوعی تمرین و ایجاد آمادگی بین سازمانی بود؛ انفجار قسمتی از مترو و ریزش آن، محبوس و مصدومیت کارگران زیرآوار، هجوم ساکنین به خیابانها و ایجاد ترافیک و مسدود شدن خیابانها، ایجاد حریق در اثر نشت گاز و ،شکستگی لوله اصلی آب و جاری شدن آن ، ایجاد حریق در یکی از کارگاه ها تجهیز ایستگاه موجود در این محله را به عنوان سناریوی این مانور بیان کرد.
حاتمی فرد با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهرداری با همکاری مدیریت بحران استان و دستگاه های زیر مجموعه و با همکاری عوامل انتظامی در خصوص تخلیه شهروندان به نقاط امن، امداد رسانی و پیشگیری از تشدید حوادث اقدام کردند، افزود: اقدامات اولیه و ضروری از جمله قطع شریان های حیاتی، محصور کردن محدوده ، جلوگیری از عبور و مرور وسایل نقلیه، اطلاع رسانی مخاطرات احتمالی و کنترل و جلوگیری از گسترش آتش سوزی،انتقال مجروحین به محل تریاژ انجام شد.
شهردار منطقه شش با اشاره به سناریوی تعیین شده و وظایف ادارات و سازمانهای ذیربط ادامه داد: برقراری امنیت و بازگشایی معابر عبور و مرور خودروهای امدادی از سوی کلانتری و پلیس راهور، اطفاء حریق و ایمن سازی محیط از سوی سازمان آتش نشانی، انجام فعالیتهای حیاتی پایه و تریاژ آسیب دیدگان و انتقال مجروحین از سوی اورژانس و قطع شریان های حیاتی از سوی ادارات برق،آب و گاز انجام شد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.