معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم زمان بهرهبرداری فاز نخست مترو قم از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را به شرط تأمین اعتبارات و واگنها تا پایان سال ۹۹ دانست.(تاریخ انتشار 98/6/24)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، محسن بهشتی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم، اظهار داشت: چندی قبل معاون فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از روند اجرای پروژه مترو قم بازدیدی داشتند که قول مساعدی برای افزایش و تخصیص اعتبارات برای اجرای این پروژه داده شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه فاز نخست خط اول مترو قم در ۵.۲ کیلومتر در حال فعالیت عمرانی است، ابراز کرد: فاز نخست این خط از قطعه کامکار تا میدان شهید مطهری به شرط تأمین اعتبارات و واگنها تا پایان سال ۹۹ به بهرهبرداری میرسد.
بهشتی با اشاره به تصویب اجرای خط دوم مترو قم از پردیسان، اضافه کرد: خط دوم مترو به دلیل حذف منوریل از میدان شهید مطهری تا پردیسان، اجرا میشود که توجیه فنی بیشتری نسبت به اجرای منوریل در این مسیر دارد.
وی با تأکید بر اینکه خط دوم مترو از بافت پرتراکم جمعیتی شهر عبور میکند، یادآور شد: این خط به طول ۱۶.۵ کیلومتر از بافت پرتراکم پردیسان، شهرک قدس، شهرک مهدیه، بلوار صدوقی، صفائیه، ارم و باجک اجرا میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم آخرین وضعیت اجرای منوریل شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: ۴.۷ کیلومتر اجرای منوریل از انتهای مسیر رودخانه تا میدان شهید مطهری مصوبه استان و شورای عالی ترافیک داشته که مقرر شده با تأمین مالی این مسیر اجرایی شود.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.