استاندار قم گفت: هم اکنون چهار و هفت دهم کیلومتر از مونوریل استان تعیین تکلیف شده است و برای باقی مونوریل نیز با استفاده از نظرات کارشناسی باید تلاش شود. (تاریخ انتشار 1397/12/20)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، بهرام سرمست، چهارشنبه شب در هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر در صحن علنی این شورا، با تاکید بر استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تکمیل طرح های نیمه تمام قم افزود: از هر سرمایه گذاری که بتواند طرح های نیمه تمام قم را از بلاتکلیف خارج کند حمایت می کنیم ولی باید این طرح ها از نظر کارشناسی مورد ارزیابی و از نظرحقوقی موانع آن برطرف شود تا طرح آماده واگذاری به سرمایه گذار شود.
وی اضافه کرد:نمی گوییم مونوریل را به صورت رایگان به سرمایه گذار برای تکمیل می سپاریم ولی با شرایط بسیار ساده حاضر به واگذاری این طرح هستیم.
وی گفت: میان بخش های مختلف شهر قم از نظر توزیع امکانات عدم تناسب وجود دارد که مدیریت شهری باید نسبت به کاهش این نابرابری اقدام جدی کند.
سرمست ،رویکرد تعاملی میان دستگاه های مختلف استان را ضروری دانست و گفت: استفاده از ظرفیت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی به عنوان تقویت کننده مدیریت استان و شهری به عنوان فرصتی باید بهره گرفت.
وی با بیان اینکه هماهنگی و همدلی مناسبی میان دستگاه های مختلف وجود دارد گفت: قم از جمله استانهایی می باشد که دارای تعامل بسیار زیاد میان مسئولان آن است که این موضوع نوید دهنده توسعه استان است.
وی شوراهای اسلامی را به عنوان نهادی مدنی و رکنی رکین در مدیریت شهری و محلی دانست و ادامه داد: دستگاه اجرایی و مدیریت اجرایی استان وظیفه خود را حمایت از شهرداری ها و شوراهای شهر دارد.
سرمست، با بیان اینکه اولویت های توسعه شهری در بودجه سال ۹۸ شهرداری دیده شده است افزود: شفافیت در بودجه و اطلاع رسانی ابعاد این بودجه به صورت عمومی از جمله ضرورت هایی است که باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تکمیل طرح های نیمه تمام، توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم قم، بهسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) از جمله طرح هایی است که باید در اولویت قرار گیرند، گفت: برخی طرح ها قابلیت تبدیل به موتور محرک توسعه شهری هستند که تکمیل این طرح ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
سرمست با تاکید بر تبدیل قم به قطب گردشگری مذهبی گفت: ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله افزایش تعداد هتل ها و مسافر خانه ها و افزایش تعداد پارکینگ از جمله الزامات تبدیل قم به قطب گردشگری مذهبی است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت استان نهایت همکاری با مسئولان شهری است گفت: برخی طرح ها با توجیه های غیر فنی و اقتصادی در قم اجرایی شده است که باید از این طرح ها تجربه گرفت.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.